dinsdag 8 maart 2016

Mexicaanse glutenvrije rijstovenschotel



Vandaag heb ik voor twee dagen gekookt. Dat doe ik wel vaker en meestal vries ik dan de helft in omdat ik het niet leuk vind om twee dagen achter elkaar hetzelfde te eten. Dit keer vries ik niets in want morgen eet ik niet thuis maar T. wel, samen met onze zoon, en T. kookt liever niet dan wel.
Ik heb gekozen voor een gemakkelijke ovenschotel. Met groenten uit een blikje, Lui, maar wel lekker.
En aangezien vandaag iets met rijst aan de beurt was werd het dus een rijstovenschotel.
Ik maak meestal een sausje van tomatenblokjes met mijn zelfgemaakte tacokruidenmix maar je kunt ook een zakje glutenvrije kant en klare kruidenmix gebruiken of een pot salsa en dan laat je de tomatenblokjes weg.

Voor 4 personen heb ik het volgende gebruikt:

300 gram rijst
500 gram gehakt (vandaag had ik half om half maar rundergehakt gebruik ik ook wel)
1 ui
1 groene en 1 rode paprika
3 teentjes knoflook
1 blik rode kidneybonen
1 blik maiskorrels
1 blikje tomatenblokjes
tacokruiden naar smaak
peper naar smaak
1 theelepel gemalen komijn

ca. 200 gram extra oude kaas (die had ik nu in huis, je kunt ook Cheddar of een andere pittige kaas gebruiken)

Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
Pel en snipper de ui. maak de paprika´s schoon en snijd ze in blokjes. Pel de teentjes knoflook.
Laat de kidneybonen en de mais in een zeef uitlekken. Ik spoel ze altijd af met wat water. Maal de kaas.
Bak het gehakt rul in een grote pan en voeg de ui en de paprika toe. Laat even zachtjes meebakken, Pers nu de teentjes knoflook en voeg toe aan de pan samen met de tomatenblokjes en de tacokruiden (of de salsa). Roer alles goed door en doe de kidnebonen en de mais erbij. Roer alles goed door en maak op smaak af met peper en komijn. Roer de helft van de gemalen kaas erdoor.
Verwarm de oven voor op 190°C.
Vet een ovenschaal licht in met wat margarine of olie en schep de gekookte rijst erin. Strijk mooi glad af en verdeel het gehakt/groentemengsel erover. Doe aluminiumfolie over de schaal en zet deze in de oven voor zo´n 45 minuten. Haal een paar minuten voor het einde van de oventijd het aluminiumfolie van de schaal en strooi de rest van de kaas erover.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten