dinsdag 10 september 2013

Gevulde tomaten





Gisteren was ik bij Lidl en daar zag ik prachtige coeur de boeuf tomaten liggen die er gewoon om vroegen om gevuld te worden. Dat had ik nog niet eerder gedaan, we eten wel regelmatig gevulde paprika´s maar ik twijfelde of T. tomaten wel zo lekker zou vinden. Toch heb ik ze gekocht, hij moest het eerst maar eens proberen. Thuis had ik nog wat rundergehakt liggen en ik heb een groene paprika uit de tuin geplukt om dor het gehakt te doen. Het gehakt heb ik na het kruiden rauw in de tomaten gedaan. Dat doe ik een volgende keer anders want het werd zo wel een compacte massa. Beter is het om het gehakt met ui en paprika even rul te bakken denk ik. Ook ga ik de volgende keer lamsgehakt of half om half gehakt gebruiken, met rundergehakt wordt het vrij droog. Want een volgende keer komt er wel. T. vond het lekker al heeft hij naar eigen zeggen liever gevulde paprika´s. Toch was hij ruim voor mij klaar met eten, toch een teken dat het hem goed smaakte.
Goed, voor ons samen heb ik het volgende gebruikt:

2 coeur de boeuf tomaten
1 kleine ui
1 kleine groene paprika
1 teentje knoflook
300 gram rundergehakt (als je het rul bakt kan het ook minder gehakt zijn, dit vond ik aan de ruime kant)
flink wat peper
2 dessertlepels ras-el-hanout
1/2 theelepel nootmuskaat

Verwarm de oven voor op 200° C. Snijd een kapje van de tomaten en hol de tomaten uit. Bewaar het kapje. Pel en snipper de ui fijn en snijd de paprika in hele kleine stukjes.
Meng in een kom alle overige ingrediƫnten. Ik heb het vocht en vruchtvlees dat uit de tomaten kwam fijngehakt en een paar theelepels door het gehakt gedaan. (De rest heb ik in een bakje geschept en dat mik ik van de week wel in een pastasaus of iets dergelijks.)
Zet de tomaten in een licht ingevette ovenschaal en vul ze met het gehaktmengsel. Zet de schaal in de oven en laat de gevulde tomaten in ongeveer 25 minuten gaar worden. (Ik denk dat 20 minuten ook wel kan, mijn tomaten begonnen al te scheuren zoals jullie kunnen zien op de foto.)
Wij hebben er glutenvrije couscous bij gegeten maar het kan natuurlijk ook uitstekend met gekookte rijst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten