zondag 8 september 2013

Spareribs, gewoon gebakken




Een steeds terugkerend probleem is dat ik veel in mijn vriezer heb zitten terwijl het ding eigenlijk dringend ontdooid moet worden. Dat ligt natuurlijk aan mezelf, dat weet ik ook wel, telkens zie ik leuke aanbiedingen die ik niet kan laten liggen en de vriezer in moeten of vries ik restjes in die niet weggegooid mogen worden en altijd handig zijn voor ofwel zoonlief of om in een gerecht te gebruiken.
Momenteel is het ook weer zover en vandaar dat ik een paar dagen geleden eens even in de vriezer aan het snuffelen was om te zien wat er nu eigenlijk allemaal lag zodat ik een plan kon gaan maken om dat eens op te gaan maken. Zo kwam ik ook een paar mooie spareribs tegen. Die vinden we hier allemaal lekker op de barbecue maar aangezien we pas ontdekt hebben dat de steunbalkjes van onze barbecue doorgeroest zijn en dat die eerst door T. vervangen moeten worden komt er van barbecueën dit seizoen niets meer. De spareribs moesten dus op een andere manier bereid worden en dit keer heb ik dat gewoon in een braadpan gedaan. Voordat ze in die braadpan gaan moet er nog wel het een en ander gebeuren natuurlijk, ik heb een American style marinade gemaakt met barbecuesaus waarvan ik nog een rest had staan en cola en ze daar 24 uur in laten liggen. Toen even aangebakken in een koekenpan en uiteindelijk pas in de braadpan met de marinade lekker lang opgezet zodat de marinade helemaal inkookte en de spareribs mooi kleverig werden. Fingerfood ten top en aangezien dat het thema is voor het foodblogevent van september 2013 zal ik daar deze maand weer eens aan meedoen.
Voor 3 grote eters heb ik het volgende gebruikt:

7 halve spareribs (is aan de ruime kant maar ze moesten op hè)

marinade:
1 ui
2 teentjes knoflook
sambal oelek naar smaak (ik nam een dessertlepel maar dat had best meer mogen zijn)
1 flinke eetlepel mosterd
2 eetlepels gv ketjap
ca. 350 ml barbecuesaus
ca. 7 dl cola light
4 eetlepels bruine basterdsuiker

Ik had alleen cola light in huis en daarom heb ik er bruine basterdsuiker aan toegevoegd. Als je gewone cola gebruikt dan hoeft dit niet, in gewone cola zit al heel veel suiker namelijk. Je kunt ook ketchup gebruiken in plaats van barbecuesaus. In dat geval zou ik een paar takjes tijm aan de marinade toevoegen maar dat hoeft natuurlijk niet.

Begin met de spareribs. Verwijder het vlies dat aan de binnenkant van de spareribs zit. Snijd ze vervolgens precies tussen de ribben door in stukken.
Pel en snipper de ui. Fruit ui en knoflook in wat olie todat de ui zacht is. Roer de ui en de knoflook en de rest van de ingrediënten voor de marinade door elkaar in een hele grote schaal of pan en leg de stukjes sparerib erin. Dek de schaal af en laat het zeker een paar uur intrekken, beter is 24 uur.
Schep met een schuimspaan telkens een paar spareribs uit de marinade en bak deze in wat hete olie of margarine rondom bruin. Leg ze vervolgens in een braadpan. Herhaal dit totdat alle stukjes sparerib op zijn. Giet nu de marinade bij de spareribs (bij de tomatenketchupversie eerst de takjes tijm verwijderen) en zet de braadpan op hoog vuur. Laat het net zolang op hoog vuur koken totdat de marinade helemaal ingekookt is. Vergeet niet om regelmatig even te roeren.
Dit keer hebben we er gepofte aardappels met yomakonsa en een lekkere salade bij gegeten.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten