zaterdag 14 september 2013

Glutenvrije kokosamandelballetjes 2, al iets meer zoals Raffaello






Begin deze maand heb ik kokosamandelballetjes gemaakt. Ze leken best op Raffaello maar ze misten het luchtige. Ik had me toen voorgenomen om te proberen het recept te verbeteren.
Vandaag voel ik me iets beter, ik had tijd en dus ben ik even de keuken in gedoken om een poging te wagen.
Dit keer heb ik als basis geen amandelen gebruikt maar glutenvrije wafeltjes. Dat maakt het geheel wat minder zwaar. De originele Raffaello´s bevatten ook een wafeltje dat gevuld is met een soort kokosmousse.
Dit keer heb ik chocolade wafeltjes gebruikt omdat dat het enige was dat ze hier in de supermarkt hadden maar de volgende keer ga ik vanille wafeltjes gebruiken. Ze waren heerlijk, het kan nog luchtiger  maar het was al beter, ik experimenteer gewoon nog even door.

Voor 12 balletjes heb ik het volgende gebruikt:

80 gram wafeltjes (ik gebruikte Teff Fingers van Consenza)
20 gram gemalen kokos + nog wat extra om te de balletjes op het laatst in te rollen
3-4 eetlepels gecondenseeerde melk

Maal de wafeltjes fijn. Vermeng het met de geraspte kokos, doe er een paar eetlepels gecondenseerde melk bij en roer het goed door. Het is een beetje moeilijk om aan te geven hoeveel je precies moet gebruiken, het is een kwestie van voelen. Ik pak meestal een beetje en knijp dat in mijn hand samen. Het moet dan een samenhangend geheel vormen, aan elkaar blijven plakken, want je moet er wel een balletje van kunnen draaien. Als de vulling goed is pak dan een beetje in je hand, duw er een hele amandel in en draai er vervolgens een balletje van. Leg even apart en draai net zo lang balletjes tot je vulling op is.
Zet een schaaltje water klaar en doe wat geraspte kokos in een andere schaal of op een bord. Doop een balletje in wat water en rol het vervolgens door de kokos. Herhaal dit met alle balletjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten