maandag 2 september 2013

Glutenvrije kokosamandelballetjes





Ik had ze al een paar keer voorbij zien komen. Van die heerlijke kokosbonbons waar je zo in zou willen happen. En nu vorige week zag ik ze weer, op Veggie Variation, waar ik voor de foodblogswap van augustus een recept had klaargemaakt. Zij had het recept van de website van Blij zonder suiker, en die had het weer van Kleurrijk Eten. Het spoor ging nog verder, naar Cooking with Alia, zij gebruikte ook nog chocolade. Uiteindelijk heb ik een mix van al deze recepten gemaakt. De gecondenseerde melk van het ene recept maar ook de hazelnoten uit het andere. Het resultaat was erg lekker. Qua uiterlijk lijken ze wel wat op Raffaelo van Ferrero maar ze zijn minder luchtig. Daar ga ik een volgende keer aan werken. 
Met de volgende ingrediĆ«nten heb ik 19 balletjes gemaakt. 

100 gram geraspte kokos + nog wat extra om te de balletjes op het laatst in te rollen
40 gram amandelen + zoveel hele amandelen als je balletjes draait
30 gram hazelnoten
4-6 eetlepels gecondenseerde melk
1 zakje vanillesuiker

Maal de amandelen en hazelnoten fijn. Vermeng het notenmeel met de geraspte kokos en de vanillesuiker. Doe er een paar eetlepels gecondenseerde melk bij en roer het goed door. Het is een beetje moeilijk om aan te geven hoeveel je precies moet gebruiken, het is een kwestie van voelen. Ik pak meestal een beetje en knijp dat in mijn hand samen. Het moet dan een samenhangend geheel vormen, aan elkaar blijven plakken, want je moet er wel een balletje van kunnen draaien. Als de vulling goed is pak dan een beetje in je hand, duw er een hele amandel in en draai er vervolgens een balletje van. Leg even apart en draai net zo lang balletjes tot je vulling op is. 
Zet een schaaltje water klaar en doe wat geraspte kokos in een andere schaal of op een bord. Doop een balletje in wat water en rol het vervolgens door de kokos. Herhaal dit met alle balletjes. 


3 opmerkingen:

  1. Hoe lang doe je er over om het te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was eigenlijk zo gebeurd. Volgens mij was ik in nog geen half uur klaar. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ja ik heb het gister van een vriendin op want daar de moeder ervan was naar een babyshower geweest en die vrouw was antilliaans en die had dit dus ook gemaakt alleen dan in het roze haha! Super lekker! En nu moeten we iets maken op school van een ander cultuur dus ik dacht laten we dit eens doen! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen