zaterdag 10 januari 2009

Ajam opor




Vroeger thuis kookte mijn moeder al veel Indische gerechten. We hebben vaak samen uitgebreide rijsttafels klaargemaakt. Heel gezellig om te doen en erg lekker om het op te eten. Mijn moeder is al jaren geleden overleden maar Indisch koken doe ik nog steeds op haar manier. Een van mijn favoriete gerechten is Ajam Opor.
Dit gerecht van gekruide kip smaakt nog lekkerder als het een paar uur of zelfs de dag voor het gegeten gaat worden wordt klaargemaakt. Let er wel op dat bij een gerecht dat met santen wordt klaargemaakt het deksel alleen op de pan mag als het volledig is afgekoeld.

1 flinke kip of losse kipdelen
1 ui
2-3 teentjes knoflook
1 theelepels ketoembar
2 theelepels laos
1 stengel sereh
1-2 theelepeltjes trassi
4-5 kemirienoten
2 salamblaadjes
4 djeroek poeroet blaadjes
1/3 blok santen
1 kippenbouillonblokje
2 theelepels keukentamarinde (asem)
klein stukje goela djawa

Pel en snipper de ui.
Hak de kip in stukken en bak ze in wat hete olie aan alle kanten mooi bruin.
Haal ze uit de pan en fruit in de olie ui en knoflook totdat de ui zacht is.
Voeg de ketoembar, laos, sereh, trassi, gemalen kemirienoten, salamblaadjes, djeroek poeroetblaadjes en goela djawa toe en laat het even zachtjes meebakken.
Doe er nu 2 kopjes water, de keukentamarinde, bouillonblokje en de santen bij.
Leg de stukken kip in de saus en laat het gerecht zonder deksel op laag vuur zachtjes pruttelen totdat de kip gaar is.
Wij eten dit vaak als hoofdgerecht, gewoon met gekookte witte rijst erbij en een simpel groentegerecht. Als je het als onderdeel van een grote(re) rijsttafel wilt klaarmaken dan kun je beter de hoeveelheden aanpassen aan de hoeveelheid eters en gerechten.

2 opmerkingen:

  1. Goedemiddag,
    Hier wordt ik wel heel nieuwsgierig van waarom mag de deksel niet op de pan als er santen bij zit
    MVG,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ingrid,

    Eigenlijk wel een goede vraag. Ik heb het destijds zo van mijn moeder geleerd en me nooit afgevraagd waarom. Volgens mij is het omdat het gerecht anders zuur kan worden of kan schiften. Zoiets in ieder geval. Ik ga gewoon eens zoeken of ik het antwoord voor je kan vinden.

    Groeten, Marloes

    BeantwoordenVerwijderen