zondag 11 januari 2009

Kool met appeltjes

Het blijft maar koud en dan krijg ik vanzelf zin in winterkost. En daarom heb ik vandaag kool met appeltjes gemaakt. Er zit nog wel wat meer in maar zo heet het nu eenmaal bij ons.
Dit is namelijk een van onze Familierecepten. We hebben er veel meer maar dit gerecht doet het altijd goed. En daarom kies ik dit als mijn bijdrage voor het blog event. Deze maand heeft Mr. Ooijer het thema uitgezocht en dat is "Het lekkerste Familierecept".
Eigenlijk had ik de kool met appeltjes gepland voor twee dagen. Morgen hebben we een drukke dag voor de boeg en dan is het altijd makkelijk als de hap al klaar is. Van de andere kant is het wel wat saai om twee dagen na elkaar hetzelfde te eten. Mijn Oudste heeft me vandaag meteen van dit probleem verlost. Toen hij zag wat er vandaag op het menu stond besloot hij onmiddellijk om mee te eten. En daarna bedacht hij dat het ook wel een goed idee zou zijn als hij bij ons bleef slapen en pas morgen weer naar zijn eigen woning te vertrekken. Ik vertel hem niet dat ik dan nu bedacht heb om morgen minestrone gaan eten...
Maar goed, nu dan het recept van de Kool met appeltjes. De hoeveelheden heb ik maar een beetje gegokt, vooral bij de aardappels doe ik altijd maar wat. Het is niet erg als er wat overblijft, want zoals bij alle stamppotten smaakt ook dit gerecht de tweede dag nóg lekkerder.

aardappelen (zo'n anderhalve kilo)
ca. 800 gram witte kool (fijngesneden en kort gekookt)
500 gram kaas (in plakken van ongeveer halve cm dik)
4 goudreinetten (geschild en in plakken gesneden)
2 dl. melk
1-3 flinke eetlepels kerriepoeder (naar smaak dus)
rozijnen
peper en nootmuskaat


Vet een hoge ovenschaal (of een vuurvaste hoge pan) goed in met boter.
Schaaf de witte kool en kook deze beetgaar. Schil de aardappels en kook ze gaar. Stamp ze daarna fijn. Verwarm de melk. Roer het kerriepoeder met een of twee eetlepels melk tot een papje en voeg dan dat papje bij de rest van de melk. Giet de kerriemelk bij de gestampte aardappels en maak er een soort kerriepuree van.
Doe peper en nootmuskaat en de rozijnen door de gekookte witte kool. Doe eerst een laagje puree in de schaal, dan een laagje kool, dan een paar plakken kaas en stukken appel. Hierop komt weer een laagje puree, dan kool en als laatste weer de kaas en de appel. Zo ga je door tot alles op is. Eindig wel altijd met een laagje puree. Zet de schaal of pan ongeveer 5 kwartier in de oven, dan is de kaas gesmolten en de appel gaar.
Die 5 kwartier oventijd is omdat ik de schotel altijd vooraf klaarmaak. Is alles nog warm dan kan de oventijd iets verkort worden. Let wel op dat de appel gaar moet worden dus zet de schotel niet te kort in de oven.

Ik maak dit gerecht altijd in een zg. Spaanse pot. Die is lekker hoog en je kunt er mooi laagjes in maken.
Heb je die niet dan kan natuurlijk ook prima een lage ovenschaal gebruikt worden. Dek deze dan wel af met wat alufolie om te voorkomen dat het gerecht uitdroogt of bruin wordt.










3 opmerkingen:

  1. Even een aanvulling.
    Die 5 kwartier oventijd is omdat ik de schotel altijd vooraf klaarmaak. Is alles nog warm dan kan de oventijd verkort worden.
    Ik maak dit gerecht altijd in een zg. Spaanse pot. Die is lekker hoog en je kunt er mooi laagjes in maken.
    Heb je die niet dan kan natuurlijk ook prima een lage ovenschaal gebruikt worden. Dek deze dan wel af met wat alufolie om te voorkomen dat het gerecht uitdroogt of bruin wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan vraag ik mij nu af;lust hij nu wel of geen minestrone? :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is dol op minestrone maar dan zou hij nooit meer naar zijn eigen huis gaan.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen