woensdag 7 januari 2009

Snelle glutenvrije appeltaart





Mijn lief is vandaag jarig en dus moet er een taart komen vind ik. Nu kunnen we niet even snel naar de bakker rennen want ten eerste ligt er buiten een gigantisch pak sneeuw en is het bar koud maar ten tweede moet T. glutenvrij eten omdat hij coeliakie heeft.

En daarom bakken we zelf. Ik heb volop recepten voor glutenvrije taarten maar omdat ik nog goudreinetten had liggen van oudjaar beloot ik om een appeltaart te bakken.

Het recept heb ik gehaald van het Coeliakieforum, www.coeliakieforum.nl en van Meelmuis mocht ik het hier neerzetten. Ik heb het een heel klein beetje aangepast.


150 (250*) gram boter

150 (250) gram suiker
175 (300) gram glutenvrij meel
3 (5) eieren
1 ((1,5) theelepel bakpoeder
3 (4) appels
kaneel
een paar handjes rozijnen
2 eetlepels abrikozenjam




*De hoeveelheden zijn voor een vorm van 23 cm. De getallen tussen haakjes zijn voor een springvorm van 28 cm.


De boter luchtig mixen, suiker toevoegen en nog weer even mixen
Eieren één voor één toevoegen en goed luchtig mixen
Meel (ik heb Schär Mehl gebruikt) en bakpoeder toevoegen, kort doormixen en deeg in springvorm doen
De appels schillen, het klokhuis verwijderen en in dunne plakjes snijden.
Strooi de rozijnen over het deeg, steek de plakjes appel in het deeg en strooi er wat kaneel over.
De appeltaart ca. 45 min. bakken in een voorverwarmde oven op 180 graden. Prik na de baktijd even met een breinaald in de taart. Komt de naald er schoon uit dan is de taart gaar. Blijft er wat beslag aan plakken dan moet de taart nog even in de oven. Haal de springvorm uit de oven.
Smelt in een pannetje 2 flinke eetlepels abrikozenjam en bestrijk de appeltaart hiermee.                                                                                 


































6 opmerkingen:

  1. Wat een Geweldig Web-log Soez,ik zal hier heel vaak te vinden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tip:
    Gebruik minder eieren.Door de eieren wordt het "deeg" te zacht.
    Zelf ik gebruik een mix van rijstemeel en boekweitmeel (glutenvrij).De structeer is veel vaster dan het hierboven geschreven recept op basis van glutenvrij meel.

    Groetjes.

    W-J

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt heel zacht wordt dit deeg niet. Ik vind het juist droog worden als je minder ei gebruikt. Van biekweitmeel moet je houden, boekweit heeft een typische smaak.
    Als ik de appeltaart volgens bovenstaand recept bak dan heeft mijn bezoek niet in de gaten dat ze een glutenvrije taart eten totdat ze T. ook een stuk naar binnen zien werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vandaag gemaakt en zoals men zegt: een stukje genot met elk hapje. Gemaakt met Kanzi appels en iedereen (glutenvrij en niet) eet hun vingers haast op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb hem gemaakt van ketan en rijstemeel, niemand had in de gaten dat het glutenvrij was, en iedereen vond het lekker, vooral door de jam er over heen, heerlijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen