woensdag 14 januari 2009

Lamsvleestajine met kikkererwten



Ik maak graag gerechten klaar in de tajine. Dat is een schotel van geglazuurd aardewerk met een taps toelopende deksel die we vooral kennen uit de Marokkaanse keuken. Heb je geen tajine dan kun je dit gerecht toch klaarmaken. Gebruik dan een gewone ovenschaal met deksel.
Als variatie kun je dit recept ook met kip klaarmaken. Onderstaande foto (die had ik nog) is gemaakt van deze kipvariatie vlak voor de tajine de oven inging.

ca. 500 gram lamsborstlap
150 gram kikkererwten
2 uien, gesnipperd
4 teentjes knoflook uit de knijper
1 theelepel djinten
1 theelepel kaneel
envelopje saffraandraadjes
peper naar smaak
2 tomaten, in plakken gesneden

Zet de kikkererwten een nacht in de week. Kook ze dan in ongeveer een tot anderhalf uur gaar en zacht. Pel en snipper de uien. Snijd de tomaten in plakken. Verwarm de oven voor op 220 graden.
Verhit olie en bak de stukken lamsvlees rondom mooi bruin. Leg deze in een tajine of ovenschaal. Fruit de uien en de knoflook. De djinten, kaneel, saffraandraadjes, peper en kikkerrwten erbij doen en door elkaar roeren. Schep het over het lamsvlees in de tajine en leg er de in plakken gesneden tomaat op. Bestrooi deze met versgemalen peper en een snufje paprikapoeder. Zet het deksel op de tajine of ovenschaal en plaats de schaal in de oven.
Laat het in ca. 1 uur gaar worden.
Meestal eten wij er gekookte rijst bij want T. mag geen couscous hebben. Dan doe ik vaak door de rijst wat rozijnen en wat grofgehakte amandelen.


 

1 opmerking:

  1. Marloes proficiat met je mooie web-log.
    Geweldig hoor ,kan ik lekker recepten van je maken.
    Hopenlijk kan ik er nog lang van genieten en zie ik er vlug wat bij komen .
    Succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen