dinsdag 27 januari 2009

Gevulde paprika's




Ik heb al dagen zin in gevulde paprika's. Bij Lidl had ik een paar prachtige grote rode paprika's gekocht en die vroegen er gewoon om om gevuld te worden.
Het liefst vul ik ze met lamsgehakt. Vandaag had ik dat niet in huis en daarom heb ik rundergehakt gebruikt.

4 grote groene of rode paprika´s
300-400 gram rijst
1/2 gv tuinkruidenbouillontablet (ik gebruik die van Knorr)
vulling:
3-4 ons lamsgehakt
een paar handjes diepvriesdoperwten
wat blokjes diepvriesspinazie
1 ui
2-3 teentjes knoflook
nootmuskaat
kruidnagelpoeder
djinten (gemalen komijn)
peper

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Pel en snipper de ui. Snijd de bovenkant van de paprika's af. Haal de steel uit de 'kapjes' en snijd die dan in stukjes. Verwijder de zaadlijsten uit de paprika´s maar laat ze heel. Kook ze ca. 5 minuten in een pan met water waaraan een tuinkruidenbouillontablet is toegevoegd. Schep ze uit de bouillon met een schuimspaan en laat ze uitlekken. Kook de rijst in de bouillon volgens de aanwijzing op de verpakking, giet af en laat uitdampen.
Fruit dan de ui, de knoflook en de stukjes paprika. Voeg het lamsgehakt toe en bak het rul met een vork. Doe nu peper, nootmuskaat, djinten en kruidnagelpoeder erbij. Draai het vuur uit. Voeg nu de diepvriesdoperwten en wat blokjes spinazie toe.
Vet een ovenschaal licht in met wat boter en schep de rijst erin. Maak 4 kuiltjes in de rijst en zet de paprika´s erin met de opening naar boven. Schep het gehaktmengsel in de paprika´s en de rest over de rijst. Zet de schaal in de oven. Laat het gerecht in ca. 25-35 minuten goed heet worden.

Je kunt het gehakt natuurlijk kruiden zoals je zelf wilt. Ik varieer zelf nogal eens. Een enkele keer maak ik er ook wel saus bij:

1 blikje gepelde tomaten
4 bosuitjes
1 teentje knoflook
1 eetlepel gembersiroop
scheutje ketjap
½ theelepel djahé
peper
sambal oelek naar smaak

Snijd de bosuitjes in ringetjes. Fruit in een steelpannetje de bosuitjes en de knoflook. Voeg de inhoud van het blik tomaten toe (snijd de tomaten in grote stukken) en ook de gembersiroop, ketjap, sambal, djahé en peper. Giet uiteindelijk de saus over het geheel en zet dan de schaal in de oven.
De foto is van een van de vorige keren dat ik gevulde paprika's heb gemaakt en is van het gerecht met saus. Eigenlijk is het dan beter om groene paprika's te gebruiken. De tomaten in combinatie met de rode tomaten is wellicht wat teveel rood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten