zaterdag 21 maart 2009

Glutenvrije pasta carbonara





Een van de nadelen van glutenvrij eten is dat het allemaal zo ontzettend duur is. Brood, pasta, koekjes, wat je ook kiest, je moet de hoofdprijs betalen. Daarnaast moet je er ook nog eens veel moeite voor doen want dit soort producten zijn niet standaard in de supermarkt te koop, al is dat de laatste jaren wel steeds meer het geval. Maar meestal moet je er voor naar een reformwinkel of natuurvoedingswinkel. Daarom was ik aangenaam verrast toen ik deze week een aanbieding zag bij Aldi. Glutenvrije pasta voor maar € 1,99 per pond ! Dat is nog minder dan ik normaal gesproken voor een half pond betaal. Toen ik bij Aldi was sloeg de twijfel natuurlijk toe. Ik had erg de neiging om groots in te slaan maar wat nu als het spul niet lekker zou zijn? Eerst maar eens een proefzak gekocht en daar heb ik vandaag pasta carbonara mee gemaakt. De pasta is goedgekeurd en nu ga ik maandag maar even kijken of er nog wat zakken liggen bij Aldi want het is helaas een tijdelijk artikel.
Vandaag dus, zoals gezegd, pasta carbonara. Wij eten het altijd met penne maar je kunt er ook andere soorten pasta voor gebruiken. Het recept heb ik ooit van een Italiaan afgekeken, het is bijzonder simpel om te maken. Vaak eten we er een salade bij, vandaag heb ik aangeklede doperwtjes erbij gegeven. (Uitje, knof, rode paprika, kastanjechampignons, diepvriesdoperwten, peper.)
De kleuren van de foto zijn niet helemaal goed. Ik weet niet wat ik fout gedaan heb. :-P

Het volgende heb je nodig om voor 3 personen pasta carbonara te maken:

300 gram (glutenvrije) pasta
olijfolie
zwarte peper
3 eieren
125 gram gerookt spek
pecorino (of parmezaanse kaas of grano pardano), ik gebruikte een stukje van ongeveer 100 gram

Zet een ruime pan met water op. Snijd het spek in kleine dobbelsteentjes. Rasp de kaas. Verwarm wat olijfolie in een hapjespan ofzo en bak het spek zachtjes krokant. Klop de eieren los met rijkelijk vers gemalen zwarte peper en het grootste gedeelte van de kaas. Kook de pasta 1 minuut korter dan normaal. Afgieten (niet afspoelen) en bij het spek doen. Meng het spek en de pasta goed door elkaar. Giet dan het eimengsel erover en roer het goed door. Zodra het ei begint te stollen mag het vuur onder de pan uit. Wel goed blijven roeren. Het ei moet zich mooi om de pasta heen hechten, het mag zeker geen pasta met roerei worden. Strooi de rest van de kaas erover en serveer direct.

1 opmerking:

  1. Bij de Jumbo hebben ze ook steeds meer glutenvrije producten. Ik zag gisteren ook pasta. En als je het vraagt nemen ze ook andere producten in hun assortiment.
    (Ben geen familie en heb ook geen aandelen van de Jumbo, hoor ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen