donderdag 12 maart 2009

Saag gosht (lamsvlees met spinazie)





Omdat ik me de laatste weken niet zo lekker voel heb ik niet veel hier neergezet. De meeste dagen heb ik maar lala gekookt omdat ik weinig puf had. Vorige week had ik een goede dag en toen heb ik Saag gosht gemaakt. Dat recept staat in een prachtig boek dat 'Aan tafel in India' heet. Ik heb er bijna niets aan veranderd, had alleen wat meer spinazie gebruikt dan in het recept omdat ik 250 gram wel erg weinig groente vond maar dat was toch iets teveel van het goede al smaakte het erg lekker. Volgende keer maak ik het met een groentegerecht erbij en dan toch maar wat minder spinazie.
Voor 4 personen heb je het volgende nodig:

750 gram lamsschouder of lamsbout, uitgebeend en in blokjes gesneden. Eventueel kun je ook rundvlees gebruiken.
3 gesnipperde uien
1 eetlepel fijngehakte verse gember
2 teentjes knoflook uit de knijper
1-3 eetlepels gemalen koriander (ketoembar) Het originele recept zegt 3 eetlepels maar dat is voor de meesten van ons waarschijnlijk te veel.
1 eetlepel paprikapoeder
1 theelepel cayennepeper
1,25 dl yoghurt
2 fijngehakte tomaten
3,75 dl water
zout naar smaak
2 fijngehakte groene chilipepers, eventueel eerst zaadjes verwijderen
250 gram gekookte spinazie, grof gehakt of - gepureerd
2 theelepels garam masala
verse koriander, fijngehakt

Bak de stukjes vlees in porties in wat olie rondom bruin/ Haal ze uit de pan en leg ze op een bord ofzo.
Voeg eventueel wat olie toe en bak er de stukjes ui in totdat deze karamelbruin zijn. Voeg de gember, knoflook. paprikapoeder, koriander, cayennepeper en de yoghurt toe en laat het een paar minuten koken totdat het vocht van de yoghurt verdampt is en de yoghurt begint te bakken,
Doe er nu de tomaten, zout en het water door en breng aan de kook. Draai het vuur laag en doe het deksel op de pan en laat het vlees in ca. 1 1/2 uur gaar worden. (Als je rundvlees gebruikt dan moet het wat langer, het vlees moet echt heel goed gaar zijn.)
Voeg de chilipepers, spinazie, garam massala en verse koriander toe, laat het geheel goed warm worden en dien meteen op.
We aten het met gele rijst.

Uit het boek: 'Aan tafel in India' van Julie Sahni, De Lantaarn BV, ISBN 9789054261001

1 opmerking: