dinsdag 3 maart 2009

(Glutenvrije) pizza quattro stagioni

Tijdens het afgelopen LAN-weekend hebben we zondag pizza gegeten. Een diepvriespizza, omdat wegens gebrek aan tijd zelf bakken geen optie was. (We moesten wel tegen Hades himself vechten hè !)
T. had een glutenvrije pizza van Moilas en mijn zoon en ik allebei eentje uit het vriesvak van de plaatselijke super. Voor een keer niet zo erg maar zelf bakken blijft toch wel het lekkerst vind ik.
Onderstaand het recept voor een (glutenvrije) pizza quattro stagioni. Best wel eenvoudig om te maken en erg lekker.
De enige foto die ik heb is van een lange tijd geleden, gemaakt voor de pizza de oven inging en is van een slechte kwaliteit. Dan maar geen plaatje.


250 gram (glutenvrije) broodmix
1/2 zakje gedroogde gist
olijfolie
1/2 bakje champignons
paar teentjes knoflook
1 ons dik gesneden prosciutto (zo'n 4-5 mm)
1 blikje artisjokharten
zwarte en groente olijven zonder pit
1 blikje tomatenstukjes
basilicum
2 kleine schepjes suiker
1 bolletje mozzarella

Roer 1 theelepel zout door de bakmix. Doe 150 ml. handwarm water in een kom en doe er de helft van het zakje gist en een klein schepje suiker bij. Roer het goed door elkaar. Giet het bij het meel en giet er ook een flinke scheut olijfolie bij. Roer het goed door elkaar en laat de mixer dan op de hoogste stand een paar minuten draaien totdat je een mooi glad deeg hebt dat een beetje in een bolvorm staat. Zet dit even opzij.
Doe de inhoud van het blik tomatenstukjes in een steelpan en voeg er wat basilicum en een klein schepje suiker aan toe. Laat het ca. 10 minuten inkoken totdat het een vrij dikke saus is geworden. Borstel de champignons en snijd ze in 4 stukken. Bak ze, samen met wat teentjes knoflook, zachtjes in een koekenpan. Snijd de prosciutto in reepjes. Laat de artisjokken uitlekken en snijd ze 2 keer in de lengte doormidden. Snijd de olijven in dikke ringen. Vet een pizzavorm (doorsnede 28 cm) licht in met wat olijfolie.
Spatel het deeg in de vorm. Doe flink wat maizena of ander gv meel in je handen en werk met je handen het deeg uit over de bodem en tegen de randen van de vorm. Verspreid de saus over de pizza. Verdeel de pizza in gedachten in kwarten. Leg op het eerste kwart de artisjokken, het tweede kwart de olijven, het derde kwart de champignons en het vierde kwart de prosciutto. Snijd de mozzarella in plakjes en leg deze op de pizza. Strooi er nog wat basilicum over en bedruppel met wat olijfolie.
Ca. 35-40 minuten bakken in een voorverwarmde oven van 200 graden C.

Deze pizza is voldoende voor 2 volwassenen.
Het blikje artisjokharten heb je niet helemaal nodig. Ik bewaar de rest in een bakje in de koelkast en verwerk het de dag erop in een gerecht. Heel vaak ook bak ik twee pizza's tegelijk. Is het pak broodmix in 1 keer op en gebruik ik toch maar 1 blikje artisjokharten. Die tweede pizza eten we dan de dagen erna op als tussendoortje.





1 opmerking:

  1. Dat klinkt niet slecht. Dit ga ik doorsturen naar mijn overbuurvrouw. Voor haar kook ik regelmatig glutenvrij.

    BeantwoordenVerwijderen