dinsdag 17 maart 2009

Pie van restjes





Afgelopen vrijdag ben ik geopereerd aan mijn arm en ik ben dus behoorlijk onthand. Me wassen en aankleden zijn zaken die ik normaal gesproken uitstekend zelf kan doen maar nu voor een groot gedeelte aan mijn lief moet vragen. Koken kan ik dus ook niet en dat betekende dat hij ook voor de warme hap moest zorgen. Dat kan hij uitstekend en ik heb dan ook prima gegeten de laatste dagen. Nasi goreng heeft hij gemaakt, pasta plus een saus met grote garnalen, en een oer-Hollandse maaltijd van nieuwe aardappels, tuinbonen (jawel lezer, ieder een klein potje) en een filetrollade. Het nadeel van rollade is alleen dat zo'n ding altijd veel te groot is voor ons samen. Natuurlijk kunnen we er meerdere keren van eten maar ik hou toch wel van afwisseling.
Aangezien mijn arm vandaag niet meer zo overduidelijk pijn deed vond ik dat ik gemakkelijk zelf kon koken waarbij ik het snijwerk uiteindelijk toch maar aan T. heb uitbesteed. De vraag was alleen wat ik dan zou maken. Goed, we hadden dus nog een rest rollade, er lag nog een rode paprika in de koelkast en op de fruitschaal lag nog een eet-me-snel-op-of-anders-loop-ik-vanzelf-weg-appel. Een prima combi om een pie mee te maken want uiteindelijk kun je daar bijna alles in storten wat je aan restjes hebt liggen.
Dit keer heb ik glutenvrij bladerdeeg gebruikt van DS Food. In een pak zitten twee stukken van elk 250 gram. EĆ©n zo'n stuk heb ik vandaag gebruikt, de rest ligt nog in de vriezer. Hou er wel rekening mee dat dit bladerdeeg een paar uur moet ontdooien. Ik heb dit gekocht bij Jumbo maar ook bij (Super)Coop is het te koop. Natuurlijk kan het ook met glutenvrije plakjes bladerdeeg van Le Poole of Kwakman. (Al weet ik niet of dat laatste merk nog wel bladerdeeg heeft?) Maar goed, mensen die niet glutenvrij hoeven te eten die gebruiken natuurlijk gewoon bladerdeeg uit de vriezer.
Voor 4 personen heb je nodig:

250 gram (glutenvrij) bladerdeeg
1 geklopt ei om bladerdeeg mee te bestrijken

Vulling van vandaag was:
1 gesnipperde ui
een paar teentjes knoflook
een paar ons rollade, al gebakken en in blokjes gesneden
1 rode paprika in reepjes
1 appel, geschild en in blokjes
1 potje witte bonen
1 dessertlepel kerriepoeder
1 mespuntje sambal oelek
wat gemalen peper
een klein scheutje tamari of gv ketjap
een klein beetje citroensap

Fruit in een pan de ui, paprika en de knoflook. Doe het vlees erbij zodra de ui glazig is. Voeg de kerrie, peper, tamari of ketjap en het citroensap toe en roer het goed door. Doe er nu de witte bonen bij en de stukjes appel. Schep het geheel voorzichtig in een ovenschaal. Maak van het bladerdeeg een lap die precies op de schaal past. Leg op de schaal en werk eventuele overhangende gedeeltes weg. Prik in het midden een gat zodat de stoom kan ontsnappen. Bestrijk het deeg met geklopt ei en bak de pie in ca. 35 minuten mooi bruin in de oven op 200 graden. De schaal die ik gebruikte mag niet rechtstreeks in de hete oven geplaatst worden en daarom heb ik de oven niet voorverwarmd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten