dinsdag 3 maart 2009

Varkensvlees met mosterdsaus





Na de snelle happen van het weekend had ik gisteren zin om eens lekker wat te prutsen in de keuken. Het werden karbonades in een soort mosterdsausje. Het was erg lekker, alleen neem ik de volgende keer in plaats van karbonades iets van hamlappen of zo. Zodra er een sausje over zo'n ding met bot zit kan ik met mijn kippige ogen bot en vlees niet meer van elkaar onderscheiden en dat eet toch wat lastig. De saus was erg goed gelukt vond ik. Het appelsap en het citroensap zorgen voor een zuurtje en dat was erg lekker in combinatie met het zachte van de room en de milde mosterdsmaak. Je kunt in plaats van grove mosterd natuurlijk ook andere mosterdsoorten gebruiken maar dan zou ik wat minder nemen dan de gulle eetlepel uit mijn recept. De foto die ik hierbij plaats is niet zo goed gelukt en doet absoluut geen recht aan het gerecht zelf.

4 ons karbonades, hamlappen of varkenslappen naar keuze
2 uien
2 teentjes knoflook
peper
beetje bouillon
2 dl. appelsap
citroensap
2 theelepels bruine suiker
1 dl. kookroom
1 flinke eetlepel grove (Limburgse) mosterd
een paar takjes tijm of flink wat gedroogde tijm
2 laurierblaadjes

Pel de uien en snijd ze in halve ringen. Pel de knoflook. Bestrooi het vlees met vers gemalen peper en bak het rondom bruin. Voeg nu de ui en de knoflook toe en laat even meebakken. Doe er de bruine suiker, de takjes tijm en de laurierblaadjes bij en giet er nu het appelsap overheen, wat citroensap en wat bouillon. Het vlees moet net onderstaan. Laat het geheel met een deksel op de pan zo'n drie kwartier tot een uur stoven. Haal dan het vlees, de takjes tijm en de laurierbaadjes uit de pan. Voeg nu de room en de mosterd aan de pan toe en roer alles goed door. Leg het vlees terug in de pan en laat het nog een paar minuten zachtjes pruttelen. Eventueel binden met wat aangelengde maizena. 
Wij aten er gestoomde aardappels en broccoli bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten