donderdag 19 maart 2009

Varkenscurry met gember



Als ik weinig tijd heb om te koken dan kies ik er heel vaak voor om te wokken. Dat is namelijk heel snel klaar en daarnaast ook nog eens lekker en gezond. De meeste tijd gaat zitten in het snijden van groenten enzo en het koken van de rijst die we erbij eten. Gisteren was weer zo'n dag die eigenlijk volgepland was zodat er maar weinig kooktijd overbleef. Daarom dit keer iets waarbij ook niet veel gesneden hoefde te worden en dan ook geen rijst erbij maar rijstnoedels die maar een paar minuten in heet water hoeven te weken. Dat scheelt wel per merk trouwens dus goed de gebruiksaanwijzing lezen. We hebben heerlijk gegeten maar door de tijdsdruk ben ik dus wel vergeten om een foto te maken.
Let op: de hoeveelheden zijn voor 2 personen

1 varkenshaasje van ca. 2 ons
peper
een paar bosuitjes
1 ui
1 flink stuk gemberwortel
een paar teentjes knoflook

saus:
1 eetlepel vissaus
1 1/2 eetlepel gv oestersaus
4 eetlepels water
2-3 dessertlepels groene currypasta (of naar smaak)

ca. 2 ons rijststicks

Zet de wok op hoog vuur en laat hem heel heet worden. Snijd de varkenshaas in de lengte doormidden en snijd de twee helften vervolgens in dunne plakken. Maal er peper over en laat het vlees op kamertemperatuur komen. Pel de ui en snijd deze in de lengte 8 stukken (de helft van de helft van de helft). Haal de verschillende lagen even los. Maak de bosuitjes schoon en snijd ze diagonaal in ringen. Schil het stuk gemberwortel en hak het fijn. Pel de teentjes knoflook en hak ook deze fijn. Roer de ingrediƫnten voor de saus door elkaar. Bereid de rijststicks volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet een klein beetje olie in de wok en bak het vlees in porties bruin. Haal het telkens eruit en laat op keukenpapier wat uitlekken. Veeg met een dikke prop keukenpapier de wok schoon en doe er weer een beetje olie in. Roerbak de gember, knoflook en de stukken ui even. Doe dan het vlees weer terug in de pan samen met de bosuitjes en giet de saus erover. Roer het geheel goed door en laat door en door heet worden. Doe de uitgelekte rijststicks erdoor en meng goed.
Wij vinden het erg lekker om hier wat gewokte paksoi bij te eten. Vaak koop ik van een stel van die minipaksoi die ik een keer in de lengte doormidden snijd en dan kort wok. Een beetje peper en wat sesamolie erover heen druppelen, heerlijk ! Maar ik heb ook wel eens een paar handen gesneden Chinese kool meegewokt, dus niet er apart bijgegeven. Die kool voegde ik dan toe nadat ik de ui, knoflook en gember had gebakken. Je kunt in plaats van varkenshaas natuurlijk ook iets anders gebruiken zoals bv. kipfilet of garnalen. Er is volop variatie mogelijk.

1 opmerking:

  1. Vandaag heb ik eindelijk maar eens een foto bij dit recept geplaatst.
    Deze keer had ik er een hele paksoi in stukken gesneden en goed gewassen en gedroogd (slacentrifuge is heel handig hiervoor) doorheen gedaan en die een paar minuten gewokt voordat het vlees terug in de pan ging.

    BeantwoordenVerwijderen