zaterdag 1 augustus 2009

Glutenvrije krentenbollen, 1e poging





De krentenbollen zijn klaar maar ik ben er niet tevreden over. Ze ruiken en smaken als krentenbollen maar ze zijn droog en zien er niet uit. Op de foto het eindresultaat. Wat is dat toch met glutenvrij meel dat alle broodbaksels zo bleekjes blijven? En zelfs nadat ik ze met boter bestreken heb glanst er niet een. Ook zijn ze me net niet hoog genoeg geworden. Dat komt waarschijnlijk door het twee keer rijzen, dat is bij glutenvrij bakken eigenlijk niet aan te raden. En dat wist ik natuurlijk best maar nadat ik op het blog Uit de keuken van Arden het recept en de foto had gezien van de door haar zelfgebakken krentenbollen had ik het idee om het ook zo eens te doen maar dan glutenvrij. Nou, mijn krentenbollen komen helaas nog in de verste verte niet in de buurt van de hare. Maar dat geeft niets, binnenkort ga ik het nog eens proberen en dan laat ik het maar één keer rijzen nadat ik het deeg al in kleine bolletjes heb verdeeld. Bovendien moet ik er meer op letten dat de krenten goed in het deeg zitten en er niet uitsteken. Anders krijg je ietwat wanstaltige dingen.
Wat heb ik vanmiddag gebruikt en gedaan?

100 gram krenten & rozijnen (ik had nog twee restjes liggen en dat was bij elkaar precies genoeg)
225 gram glutenvrij meel (ik heb Schär mix B gebruikt)
1 flinke theelepel Fiberhusk
7 gram droge gist
25 gram suiker
15 gram zachte ongezouten boter (Arden schrijft roomboter, ik heb Bertolli ongezouten margarine gebruikt. Mijn interniste is vast trots op me.)
65 gram crème fraîche losgeroerd met 200 ml heet water (Arden gebruikt melkpoeder en water)
3 gram zout
ongezouten boter om mee te bestrijken na het bakken

Doe de krenten en rozijnen in een steelpan en voeg water toe tot ze net onderstaan. Breng aan de kook en zet het vuur uit. Laat de krenten in een vergiet uitlekken. Vouw een stuk keukenpapier dubbel en spreid de krenten daarover uit. Dep ze goed droog met een tweede stuk keukenpapier.
Deeg maken in de KitchenAid standmixer: doe alle ingrediënten, behalve het zout en de krenten, in de kom van de KitchenAid standmixer. Meng met de platte klopper of een houten lepel door elkaar en kneed vervolgens met de deeghaak in ± 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand loslaat, het mag nog iets plakken aan de bodem. Voeg na 5 minuten kneden het zout toe. Voeg nog wat bloem toe als het deeg te nat is of wat water als het deeg te droog is.
Krenten toevoegen: Druk het deeg met je vingers of een deegroller op een licht met olie ingevette werkplek uit tot een rechthoek. Verdeel de helft van de krenten over de deeglap, laat de randen vrij. Vouw de linkerkant van het deeg tot net over het midden, doe dat ook met de rechterkant. De deegranden overlappen elkaar nu iets. Druk de naden dicht. Draai het deeg en herhaal het uitdrukken/-rollen. Verdeel de andere helft van de krenten erover, weer vouwen en naden dichtdrukken. Op deze manier worden de krenten mooi over het deeg verdeeld.
1e rijs: Maak een bal van het deeg en doe het over in een licht met olie ingevette kom en laat afgedekt in xb1 1 uur in volume verdubbelen.
Vormen: Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek en verdeel het in 6-7 gelijke stukken. Maak er balletjes van en laat 5 - 10 minuten afgedekt liggen. Bol dan nogmaals op. Leg de bolletjes 5 cm uit elkaar op bakpapier op een bakplaat.
Bakken: Bak de krentenbollen in het midden van de oven in ± 15 minuten gaar en bruin. Bestrijk ze direct na het bakken met zachte boter. Laat op een rooster afkoelen.
Tja, het lukte allemaal goed en nogmaals, ze smaken prima. Maar ja, het oog wil ook wat....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten