woensdag 21 oktober 2009

Kip geroosterd met kruiden, knoflook en citroen volgens Julia Child





Eergisteren ben ik met mijn dochter naar de bioscoop geweest. We zijn naar 'Julie and Julia' geweest. In die film worden stukken uit de levens van de beroemde Amerikaanse TV-kok Julia Child (gespeeld door Meryl Streep) en de (op dat moment nog wannabe)schrijfster Julie Powell (gespeeld door Amy Adams) getoond. Julie wil in een jaar tijd alle recepten uit het beroemde boek van Julia Child: Mastering the Art of French Cooking bereiden. Over haar ervaringen tijdens al dat koken houdt ze een blog bij. De film is heel erg leuk. Ik kende Julia Child helemaal niet (shame on me) maar later heb ik filmpjes gezien op YouTube en dan zie je pas echt dat Meryl Streep een fantastische acteerprestatie heeft geleverd. Sommige stukken in de film zijn echt hilarisch en je hebt na de film meteen zin om uitgebreid te gaan koken. Ik heb bij de bibliotheek het book van Julia Child gereserveerd, eens zien wat het is. Uit de film begreep ik al wel dat er door Julia Child ontzettend veel met roomboter wordt gewerkt. Dat is allemaal heel erg lekker maar mijn hart en bloedvaten en mijn internist zijn het daar niet mee eens dus ik weet nu al dat ik toch het een en ander ga aanpassen. Maar dat geeft niets natuurlijk. Goed, ik heb al wel wat op internet gezocht en daar vond ik een recept dat me wel aansprak en dat in ieder geval geen boter bevat. Het is een kiprecept: Herb, Lemon, and Garlic Roast Chicken with Watercress waarbij uitgegaan wordt van een kip van ongeveer 2,5 kilo. Niet alleen zou ik niet weten waar je in Nederland zulke zware kippen kunt kopen maar voor T. en mij samen is dat sowieso veel en veel teveel. Het recept dus maar even wat aangepast zodat het voor twee kippenpoten ongeveer klopte en de waterkers heb ik helemaal weggelaten. Ik heb er gebakken aardappelen en wat gestoomde bloemkool bij gegeten en het was heerlijk. Goed, voor 2 personen heb je het volgende nodig:

2 flinke kippenpoten
1 ui
1 citroen
2-3 teentjes knoflook (ongepeld)
tijm
rozemarijn
zwarte peper
olijfolie

Plet de teentjes knoflook met de platte kant van een mes en doe ze in een ruime schaal. Snijd de citroen doormidden en knijp de beide helften goed uit boven de schaal, Doe ook die twee helften citroen dan in de schaal. Voeg ook rosemarijn en tijm naar smaak toe en flink wat versgemalen zwarte peper. Pel en halveer de ui en snijd de twee helften in schijven. Leg de schijven in een niet ingevette ovenschaal. Wrijf de kippenbouten in met het citroen/kruidenmengsel en leg de kip op de stukken ui. Giet dan de schaal met het citroen/kruidenmengsel over de kip leeg en sprenkel een klein beetje olijfolie over de kip. Zet de ovenschaal vervolgens in een op 220 graden voorverwarmde oven en bak de kip in ongeveer een uur mooi bruin en gaar. Halverwege de baktijd de bouten even omdraaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten