zondag 10 januari 2010

Witlof met ham en kaas en mosterdpuree





Een paar weken geleden at onze dochter 's avonds niet mee en dat was een uitgelezen moment om weer eens witlof te eten. Nu had ik 's middags niet heel veel tijd om te koken en daarom besloot ik om een ovenschotel te maken. Die kun je 's morgens of desnoods de dag ervoor al helemaal klaarmaken en dan hoef je het 's avonds alleen maar in de oven op te warmen. In de Allerhande van oktober 2009 had ik dit recept gezien voor witlof met ham en kaas en mosterdpuree gezien en het leek me lekker dus heb ik dat maar eens uitgeprobeerd.
Ik vind niet alle recepten van AH altijd even geweldig maar ze zijn wel allemaal erg simpel om te maken en lekker snel klaar en dat kwam me toen wel goed uit. Het resultaat viel me niet tegen. De mosterdpuree was erg lekker en combineerde uitstekend bij de smaak van de witlof. Het originele recept schrijft per halve stronk witlof 1 plak kaas en 1 plak ham voor maar ik heb van zes stronken witlof negen rolletjes gemaakt. Volgende keer maak ik zes rolletjes, dus van elke stronk één want ik vond het nog te veel ham en kaas. Mijn zoon at mee en dus heb ik voor 3 personen het volgende gebruikt:

750 gram geschilde aardappelen
6 stronken witlof
2 eetlepels grove mosterd
25 gram boter
200 ml melk
peper naar smaak
6 tot 12 plakken belegen kaas
6 tot 12 plakken achterham


Verwarm de oven voor op 200 °C. Snijd de onderkant van de stronken witlof en verwijder de harde kern en eventueel de verkleurde buitenste bladeren. Snijd de stronken doormidden en kook de witlof 3 minuten in een grote pan water. Laat daarna uitlekken en afkoelen. Kook de aardappelen gaar en giet ze af. Stamp de aardappelen met de mosterd, de boter en de melk tot een grove puree. Voeg naar smaak peper toe. Verdeel de puree over de ovenschaal. Leg plakken kaas naast elkaar op een snijplank, leg de ham erop en wikkel de witlof erin. Leg de rolletjes naast elkaar op de puree. Bak de witlof in het midden van de oven in 25 minuten goudbruin en gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten