maandag 22 februari 2010

Vis en groente op Thaise wijze





Vandaag at onze zoon bij ons en hij mocht kiezen wat hij graag wilde eten. Hij is een echte omnivoor, eigenlijk vindt hij alles lekker. Vandaag wilde hij Thais eten, en dan het liefste vis. Dat kwam goed uit want vanmiddag zijn we naar Ikea geweest en als we daarvan terugkomen heb ik meestal geen energie meer om uitgebreid te gaan koken.
Vis is altijd lekker snel klaar en dat was precies wat ik voor vandaag wilde. Het snijden van de groente is eigenlijk het meeste werk maar dat had ik voordat we vertrokken al gedaan. Vandaag heb ik kabeljauw gebruikt maar je kunt ook heel goed tilapiafilet nemen. Verder vind ik het altijd moeilijk om de hoeveelheid gember op te geven. Meestal gebruik ik evenveel fijngehakte gember als geperste knoflook, vaak is dat 2 tot 3 cm van de gemberwortel. Niet te dun schillen en dan fijn hakken. Ik had geen kokosmelk meer in huis en daarom heb ik bij de supermarkt een pakje gekocht van Thai Kitchen en dat heb ik helemaal gebruikt. De courgette die ik heb gebruikt is niet helemaal Thais te noemen maar die had ik nog liggen. Goed, voor 3 personen gebruikte ik het volgende:

6 ons kabeljauw
1 courgette
1 winterpeen
1 groene paprika
2 kleine uien
4 tenen knoflook
stuk gemberwortel
flinke scheut vissaus
2 eetlepels rode currypasta of naar smaak
pakje kokosmelk

Was alle groenten en snijd ze in dunne reepjes. Hak de gemberwortel fijn en pers de knoflook uit. Snijd de kabeljauw in niet te kleine stukken. Verhit wat olie in een pan en fruit de wortel, paprika en ui een paar minuten. Doe er dan de courgette en de knoflook en gember bij. Voeg de currypasta, de vissaus en de kokosmelk toe en roer het geheel even door. Leg nu de stukken vis in de pan en laat deze in de saus gaar worden.
Wij hebben er rijstnoedels bij gegeten waar ik een theelepel sesamolie door had geroerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten