woensdag 22 mei 2013

Stamppot van Chinese kool met gehakt



Het wil maar geen lente worden. Het was hier vandaag maar koud, zo koud dat ik gewoon zin had in stamppot. Maar tijdens deze hele lange periode van koud weer hebben we inmiddels al zoveel stamppot gegeten dat ik ook wel weer eens zin had in iets anders. En aangezien ik dol ben op Chinese kool is het dus Chinese kool stamppot geworden. Nu is die kool vrij zacht van smaak en daarom heb ik er gehakt bij gemaakt dat ik lekker pittig gekruid heb. Dat kan dan best vind ik.  Ik gebruik lavas omdat ik geen zout gebruik. Je kunt dat dus eventueel vervangen door zout of bouillon.
Onze zoon at mee en voor 3 personen heb ik het volgende gebruikt:

1 flinke Chinese kool
750 gram geschilde aardappels
4 takjes lavas
1 flinke theelepel kerriepoeder

375 gram rundergehakt
2 kleine uien
2 teentjes knoflook
paprikapuree of paprikapoeder
peper
sambal naar smaak
2 tomaten

Snijd de Chinese kool in reepjes. Pel de uien en snipper ze grof. Verwijder de steelaanzet van de tomaten en snijd de tomaten vervolgens in blokjes. Hak de lavas fijn.
Fruit de uien en de knoflook in wat olie totdat de uien zacht zijn. Voeg het gehakt toe en bak het rul. Doe er de paprikapuree bij of flink wat paprikapoeder, peper en sambal naar smaak. Ook de stukjes tomaat kunnen nu in de pan. Roer het geheel goed door en draai het vuur uit.
Kook de aardappels gaar en giet ze af. Laat ze even uitdampen en stamp ze daarna fijn.
Verwarm in een flinke pan wat olie en laat daarin de Chinese kool slinken. Voeg de lavas en het kerriepoeder toe. Als er veel vocht vrijkomt giet dat dan even af. (Ik heb zelf de kool in de slacentrifuge gedaan voordat ik begon te koken.)
Voeg nu de gestampte aardappels en het gehakt aan de kool toe en roer alles goed door elkaar.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten