zaterdag 11 augustus 2018

Kerriemaaltijdsoep met kip en groente

O jee, vergeten om een foto te maken...


Met dat warme weer van de afgelopen weken heb ik weinig puf om te koken. We leven dan op maaltijdsalades maar af en toe wil je toch ook wel wat warms. Dan maak ik vaan 's morgens al een pan soep, dat scheelt 's avonds als het (nog) warmer is veel werk en is wel heel erg lekker. 
Laatst heb ik een kerriemaaltijdsoep gemaakt. Het is een variatie op een recept van Isa Moskowitz. Dat is eigenlijk een veganistisch recept maar T. wordt knorrig als ik te vaak zonder vlees kook en daarom heb ik er kip en kippenbouillon in gebruikt. Maar je zou dus de kip weg kunnen laten en groentebouillon kunnen gebruiken. 
Om het meer een maaltijdsoep te laten worden heb ik ook rijst en bonen toegevoegd. De groene courgette heb ik vervangen door een gele zodat hij niet zo herkenbaar is. Goed, voor een best wel grote pan heb ik het volgende gebruikt:

2 kippenbouten
kruidenbuiltje voor kippenbouillon
1 gv kippenbouillonblok 

1 grote ui
3-4 tenen knoflook
1 rode paprika
1 gele paprika
1 gele courgette
1 winterpeen
2 maiskolven of 1 blik maiskorrels
100 gram bruine rijst
ca. 500 gram gekookte bonen, bv. borlotti of cannelini of zwarteogenbonen

1 eetlepel gemberpoeder
1 eetlepel kerriepoeder
1 Spaanse peper of sambal oelek naar smaak 
1/4 blok santen dat is 50 gram

1 eetlepel maizena

Zet 2 kippenbouten op met koud water, de poten moeten ruim onderstaan, en breng het aan de kook. Zodra het kookt schep je het schuim eraf, doe het kruidenbuiltje en het bouillonblok in de pan en laat het verder op een zacht pitje trekken tot de kip gaar is. 
Pel en snipper de ui. Maak de knoflook schoon, Snijd de paprika's, courgette en winterpeen in blokjes. Snijd de korrels van de maiskolven of laat het blikje mais uitlekken. Als je bonen uit blik gebruikt dan moet je die ook laten uitlekken. Kook de bruine rijst volgens de aanwijzing op de verpakking gaar en laat uitstomen. 
Verwarm wat olijfolie in een grote pan en bak de ui, knoflook, paprika, courgette en winterpeen een paar minuten. Doe vervolgens het gemberpoeder, de kerrie en de Spaanse peper of sambal erbij. Laat even meebakken. Haal de kippenbouten uit de pan bouillon en giet de bouillon vervolgens bij de groente. Doe ook de santen erbij. Breng het geheel aan de kook en voeg dan de mais en de bonen toe. 
Pureer de soep met bv. een staafmixer. Ik vind het lekker als er nog wat stukjes inzitten maar dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten. Pluk het vlees van de kippenbouten en doe dat in de soep samen met de rijst. Breng het geheel tegen de kook aan en maak op smaak af met peper. 

Uit het boek: Appetite for Reduction van Isa Chandra Moskowitz, Ingram Publisher Services US, ISBN 9781600940491



Geen opmerkingen:

Een reactie posten