vrijdag 14 augustus 2020

Filipijnse adobo van kip

 


Vandaag hebben we weer eens adobo van kip gegeten. Dat is een gerecht uit de Filipijnen dat ook wel met varkensvlees wordt gemaakt maar op de een of andere manier eten wij het altijd met kip. En dat zijn dan altijd stukken kip met bot erin, meestal drumsticks of van die kipkarbonaden maar ook wel eens een hele kip die ik dan in stukken knip.Het is een heel gemakkelijk gerecht om te maken, en het is op zich zo klaar maar je moet er wel aan denken om het vlees de avond van tevoren in de marinade te zetten. Van die marinade maak je later de saus. Ik doe er een ui in, volgens mij is dat niet authentiek maar wij vinden het wel lekker. Er gaat veel knoflook in dit gerecht, hou je daar nou niet zo van dan doe gewoon wat minder hè. 

Goed, voor T. en mij samen heb ik het volgende gebruikt:

4 kipkarbonaden

1 ui (optioneel dus)

Marinade:

75 ml sojasaus (ik gebruik half ketjap half sojasaus, vooral voor de kleur)

75 ml azijn (ik heb half donkere rijstazijn gebruikt en half lichte rijstazijn maar je kunt elke soort azijn gebruiken die je wilt. Ik heb zelf een voorkeur voor een iets mildere azijn.)

flink wat zwarte peper, ik denk wel een theelepel

1/2-1 bol knoflook

3 laurierblaadjes


Roer alles voor de marinade door elkaar en leg de stukken kip erin. Dek af en laat het geheel in de koelkast marineren. 

Als je een ui wilt gebruiken, pel die dan en snijd in kwart ringen. Verhit wat olie in een braadpan. Leg de stukken kip erin (zonder de marinade, bewaar deze wel) en bak ze rondom even aan zodat ze mooi bruin worden. Leg de stukken kip even op een bord. Doe eventueel de ui nu in de pan (controleer of er genoeg olie in de pan zit) en fruit ze even een paar minuten. Doe nu de marinade in de pan en een klein scheutje water en roer eventuele aanbaksels los. Leg de stukken kip in de saus, ze moeten bijna onderstaan, en laat het geheel met een deksel op de pan 20-30 minuten koken. Haal dan het deksel eraf en laat nog 10 minuten koken zodat de saus wat indikt. 

Wij eten het altijd met rijst en een groente, vandaag waren het snijboontjes. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten