zondag 8 februari 2009

Vegetarisch menu: maissoep, ovenschotel met aardappels en spinazie enals dessert schuimtaart met vruchten

Vrijdag had ik eigenlijk een lummeldag gepland. We hadden eindelijk eens een dag zonder doktersafspraken, fysiotherapie en andere verplichtingen. Maar toen belde er een goede vriend van ons op. Of we thuis waren want dan kwam hij even langs. Ik heb hem meteen voor het eten uitgenodigd, gezellig vind ik dat altijd. Toen ben ik me toch maar gaan aankleden en eens snel het menu bedacht.
Aangezien onze vriend al zo lang als ik hem ken streng vegetarisch eet heb ik vooraf een vegetarische maissoep gemaakt. Als hoofdgerecht een overnschotel met aardappels en spinazie en als dessert een schuimtaart met allerlei bosvruchten.
Het was allemaal goed geslaagd en we hebben het erg gezellig gehad. De dag erna die gigantische afwas was minder leuk maar uiteindelijk was het samen toch wel weer snel weggewerkt.
Maar dan nu de recepten:

Maissoep
450 gram mais uit pot of blik
1 liter groentenbouillon
2 eiwitten
2 eetlepels melk
1/2 eetlepel maizena
1 eetlepel water om maizena aan te maken
2 of 3 theelepels fijngehakte gemberwortel
peper

Maal de helft van de mais fijn. 
Voeg de gemberwortel toe.
Maak de maizena aan met het water.
Klop de eiwitten schuimig.
Voeg de melk en de aangemaakte maizena toe aan de eiwitten en roer het goed door elkaar.
Breng de bouillon aan de kook, voeg de mais toe en laat het weer heet worden.
Doe het eiwitmengsel erbij en voeg peper naar smaak toe.
Roer de soep zachtjes door en laat goed heet worden. 
Als ik de soep voor ons zelf maak dan doe ik er altijd nog ongeveer 200 gram krabvlees of gv surimi in.




Ovenschotel met aardappels en spinazie (3 personen)
1 kilo aardappels
600 gram verse spinazie
1 rode paprika
1 rode ui
1 teentje knoflook
2 tomaten
6 gedroogde tomaatjes
250 gram kastanjechampignons
3 eieren
melk
boter
maizena
oude kaas
Schil de aardappels en snijd ze in dikke plakken. Kook die even voor. Was de spinazie en laat het goed uitlekken. Kook de eieren hard, pel ze en snijd ze in dikke plakken.
Maak de paprika schoon en snijd deze in reepjes. Pel de ui en snipper deze grof. Ontvel de tomaten en snijd in stukken. Snijd de gedroogde tomaatjes in reepjes. Borstel de champignons en snijd ze in plakjes.
Maak een kaassaus door wat boter te smelten, voeg dan maizena toe en roer goed door. Dan langzaam melk erbij terwijl je steeds goed roert.
Voeg er wat geraspte oude kaas aan toe en maak op smaak af met peper en nootmuskaat. De verhouding boter:maizena:melk is 1:1:10 dus bij 25 gram boter gebruik je 25 gram maizena en 250 ml melk.
Fruit in een pan de uisnippers, knoflook en paprika een paar minuten. Voeg de champignons toe en laat een paar minuten zachtjes bakken. Dan in porties de spinazie toevoegen en telkens omscheppen totdat de blaadjes geslonken zijn.
Voeg als laatste de stukken tomaat en de reepjes gedroogde tomaat toe.
Schep de aardappels in een helft van een grote ovenschaal en vul de andere helft met het spinaziemengsel. Leg de plakken ei op de spinazie en giet de kaassaus over de aardappels.
Zet de schaal afgedekt met alufolie in de oven en laat het door en door warm worden. Het laatste kwartier het folie verwijderen.






Schuimtaart met vruchten oftewel een Pavlova
Een heel bekend dessert dat heel gemakkelijk is om te maken. Je kunt er alle vruchten opdoen die je maar wilt als het maar lekker zacht fruit is. Ik heb het dit keer gemaakt met bosbessen en bramen die ik nog van van de zomer in de vriezer had liggen samen met een bak rode vruchten die ik aantrof in een van de vriezers van de supermarkt. Daarin zaten bramen, frambozen en kersen en dat is voor een pavlova zeer geschikt. Het fruit heb ik eerst op een bord laten ontdooien in de koelkast.

3 eiwitten
150 gram witte basterdsuiker
1 theelepel witte wijnazijn
1 theelepel maizena
250 ml slagroom
400 tot 500 gram fruit (de hoeveelheid weet ik eigenlijk niet precies, gewoon de pavlova lekker vol scheppen)
Verwarm de oven voor op 175 graden. Klop de eiwitten in een hele schone kom totdat ze bijna stijf zijn en voeg dan tijdens het kloppen de suiker in porties toe. Klop net zolang door totdat het eiwit mooi glanst en piekerig is. Als je de kom kunt omkeren zonder dat er iets uitvalt dan is het goed. Roer nu de azijn en de maizena erdoor. Dat doe ik ook altijd met de mixer.
Bekleed een bakplaat met een stuk bakpapier. Schep het eiwitmengsel op het bakpapier en strijk het in een mooie ronde vorm. Schuif de bakplaat in de oven en draai de temperatuur omlaag naar 140 graden. Laat het schuim 45 minuten in de oven staan en zet dan de oven uit. Laat het gebak in de oven afkoelen. Tijdens het bakken en het afkoelen moet de ovendeur dicht blijven anders stort de boel in.
Dit bakken kun je al ruim voor het eten doen maar het opmaken van de taart doe je vlak voor het opdienen.
Klop de slagroom zonder suiker bijna stijf. Schep dit op het schuim en doe er dan de vruchten op.
Meteen opdienen. Het schuim moet aan de buitenkant heerlijk bros zijn en van binnen wat zacht.
Het hoort wit van kleur te blijven maar dat lukt me eigenlijk nooit, het wordt altijd iets creme van kleur.
Maar dat maakt voor de smaak niets uit, ik ben er dol op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten