maandag 5 april 2010

Spareribs uit de oven



We hebben een heel leuk weekend achter de rug. Zaterdagmiddag hield mijn dochter haar housewarmingparty, erg gezellig. Ze had een huis vol met mensen en die moesten allemaal te eten krijgen. Ik had tien liter tomatengroentensoep gemaakt en verder had ze broodjes met heerlijk beleg en worstenbroodjes. Het  was bijna allemaal op!
Gisteren heb ik een Portugese maaltijd klaargemaakt met als hoofdgerecht cataplana met kip, chorizo en garnalen. Vooraf had ik sperziebonen-aardappelsoep gemaakt uit het boek Piri-piri en sardientjes van Tessa Kiros. Verrassend lekker was het, de moeite waard om nog eens te doen. Als dessert had ik uit hetzelfde boek meloensorbet met port gemaakt. Nu drink ik geen alcohol dus ik had alleen meloensorbet maar ik vond het wat waterig al was het puur van meloenvruchtvlees, suiker en citroensap gemaakt. Dat ga ik de volgende keer anders doen. Ik heb er trouwens geen port bij geserveerd maar een Portugese likeur die erg in de smaak viel.
Vandaag bleef onze zoon eten en hij is dol op spareribs. Het lekkerst zijn die als je ze op de barbecue klaarmaakt maar het gaat ook uitstekend in de oven. Vandaag heb ik het als volgt klaargemaakt: 

1 kilo spareribs of krabbetjes

marinade:
1 dl. witte wijn
1 dl. runderbouillon
1 dl. sinaasappelsap
3 teentjes knoflook
2 theelepels oregano
4 eetlepels honing
1-2 eetlepels mosterd
1 eetlepel olie

Roer alle ingrediënten voor de marinade door elkaar. Verwijder het vlies aan de binnenkant van de spareribs. Dat hoeft niet per se natuurlijk, mét vlies zijn ze ook gewoon te eten maar ik vind het malser worden zonder vlies. Leg de spareribs in een schaal en giet de marinade er overheen. Dek de schaal af en zet 24 uur in de koelkast. Wel regelmatig omdraaien. Verwarm de oven voor op 200 °C. Leg de spareribs in een iets ingevette ovenschaal en bak ze in 20-25 minuten gaar in de oven. Meestal zet ik mijn ovengrill er even bij aan zodat de spareribs mooi bruin worden. Draai ze tijdens het bakken/grillen regelmatig om en bedruip ze af en toe met de marinade.
Misschien weten jullie nog dat een tijdje geleden het geheugenkaartje van mijn fototoestel kapot was. Daar hadden we nog garantie op en we kregen een nieuwe. Probleem opgelost, ik kon weer prima foto's maken. Nu wilde ik daarstraks een foto nemen van de spareribs en nu is mijn nieuwe kaartje weer  kapot. Volgens T. ben ik een kaartjeskiller maar hij en mijn zoon vonden het niet erg want nu moeten we binnenkort weer spareribs eten vinden ze om de foto bij dit recept te kunnen plaatsen. Tja.

Sperziebonen-aardappelsoep en Meloensorbet met port uit het boek 'Piri-piri en sardientjes' van Tessa Kiros, Terra, ISBN 9789058978813 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten