maandag 29 maart 2010

Glutenvrije tortilla´s/wraps





Vandaag maak ik burrito's. Ik heb daar al eens eerder over geschreven maar nu heb ik ze weer eens op een andere manier gebakken namelijk van fijn maismeel en tapiocazetmeel. Dat zijn meelsoorten die wellicht wat gemakkelijk te verkrijgen zijn dan het voorgekookte maismeel uit het andere recept. Ik weet dat oa. Jumbo dat maismeel verkoopt en anders toch maar even naar een toko gaan. Tapiocazetmeel is ook bij de toko te koop maar dat kun je dat eventueel vervangen door gewone maizena. De vulling maak je gewoon naar eigen smaak. Het is best even wat werk maar de tortilla's kun je vantevoren klaarmaken. Je kunt ze ook invriezen, ik rol ze op, stop ze per stuk in een zakje en leg ze in de vriezer. Dat doe ik ook zo met pannenkoeken trouwens. Het grote voordeel is dat dit nu eens een glutenvrij gerecht is dat niet duur is omdat je goedkope meelsoorten gebruikt en het is dus zeer geschikt voor het einde van de maand.

200 gram maismeel (ik gebruik fijn geel maismeel waar je ook polenta van kunt maken)
100 gram tapiocazetmeel
3 flinke eieren
ca. 3 dl. melk

Roer de twee soorten meel goed door elkaar. Klop in een kom de eieren los met een garde en giet er de melk bij. Terwijl je blijft kloppen doe je er schep voor schep het meelmengsel bij totdat je een mooi, niet al te dik, beslag hebt. Eventueel wat melk toevoegen, ik doe het altijd op gevoel. Verhit een pan met anti-aanbaklaag en giet wat van het beslag in de pan. Verspreid het beslag over de hele bodem door met de pan rond te draaien. Laat het vuur zacht staan want de tortilla's mogen niet bruin worden. Als de bovenkant droog is dan met behulp van een grote deksel de tortilla omdraaien en nog even de andere kant bakken totdat de tortilla gaar is. Bak de rest van het beslag op dezelfde manier op. Uit de genoemde hoeveelheden haal ik 8 tortilla's van 26 cm doorsnede. 
Ik zelf gebruik geen zout maar als je dat wel doet dan klop je dat gewoon door de eieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten