zondag 1 mei 2011

Bonensalade





Zowel T. als mijn dochter houden niet van sla. Of, zoals mijn dochter zegt, ze zijn gek op ijsbergsla maar dan zonder die berg sla. Wat ze wel graag lusten is een salade van andere groenten en daarom maak ik dat dan vaak als bijgerecht. Bij de Griekse gehaktrolletjes heb ik een bonensalade gemaakt. Deze keer een heel simpele, gewoon wat verschillende bonen met paprika en prei en een eenvoudige vinaigrette erover. Dat vind ik eigenlijk het lekkerst want zo proef je vooral de groenten en smaakt niet alles alleen maar naar dressing.

Goed, voor 3 personen heb ik het volgende gebruikt:

3 ons sperzieboontjes of haricots verts
1 blikje grote witte bonen
1/2 stengel prei
3 geroosteerde paprika's uit een pot
tuinkruiden zoals peterselie, bieslook. Dit keer heb ik een eetlepel gevriesdroogde saladekruiden gebruikt.

vinaigrette:
6 eetlepels olijfolie
2 eetlepels witte wijnazijn
2 theelepels mosterd
1 theelepel suiker
zwarte peper

Maak de sperzieboontjes schoon en kook ze beetgaar. Giet het vocht uit het blikje grote bonen. Was de prei en snijd de steel in de lengte doormidden en vervolgens in zeer dunne halve ringetjes. Klop de ingredixebnten voor de vinaigrette door elkaar. Snijd de geroosterde paprika's in stukken.
Doe de sperzieboontjes, grote bonen, prei en paprika in een slabak en hussel voorzichtig door elkaar. Strooi wat tuinkruiden erover en giet vervolgens de vinaigrette over de salade. Laat even intrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten