zaterdag 27 oktober 2012

Piccalilly


Gisteren aten we boerenkoolstamppot. Ik zag boerenkool liggen in de winkel en kreeg er ineens zin in. Vroeger thuis deden we er aan tafel een beetje azijn over maar ik vind hem het lekkerst met piccalilly!
Maar glutenvrije piccalilly is niet vanzelfsprekend, in de meeste zit tarwebloem verwerkt. En daarom maak ik het zelf. Heb ik meteen ook piccalilly zonder zout zodat het zowel voor T. als voor mij geschikt is.
Het is echt heel simpel om te maken, zeker de moeite waard om eens te proberen. Dus spaar wat potjes, zorg dat ze superschoon zijn en ga aan de slag zou ik zeggen.
Wat heb ik gebruikt?

375 ml azijn (het liefst witte want dan komt de gele kleur beter tot zijn recht maar gisteren had ik alleen bruine kruidenazijn in huis. Ik vind het zonde om witte wijnazijn oid. te gebruiken, dat is  voor piccalilly echt niet nodig.)
100-125 gram suiker (begin met 100 gram en dan kun je er altijd nog wat bijdoen)
1/2 bloemkool (dat is zo´n 300 gram)
1/3 winterpeen
3 eetlepels zoetzure zilveruitjes
6 zoetzure augurken

1 theelepel sambal
1 eetlepel kerriepoeder
1/2 eetlepel koenjit
1/2 eetlepel djahƩ
1 1/2 eetlepel Franse mosterd

1 1/2 eetlepel maizena

Breng de azijn en de suiker op een laag pitje in een pannetje aan de kook en laat het een paar minuten doorkoken. Snijd ondertussen de bloemkool en de winterwortel in kleine stukjes. Snijd de zilveruitjes een keer doormidden en de augurken in kleine stukjes. Voeg de specerijen, de mosterd en de sambal toe aan het azijn/suikermengsel en laat even meekoken. Proef nu voorzichtig het mengsel of het zoet genoeg is en voeg er eventueel wat suiker aan toe.
Doe vervolgens de groenten erbij en kook het geheel nog 5 minuten door. Voeg nu de uitjes en de augurken toe. Maak de maizena aan met een paar eetlepels water en bind de piccalilly. Het moet vrij dik zijn maar houd er rekening mee dat het spul nog verder indikt als het afkoelt.
Schep de piccalilly in de schone potten, draai het deksel er stevig op en zet de potten ondersteboven tot ze afgekoeld zijn. Bewaar ze in de koelkast.
Met bovengenoemde hoeveelheden kon ik 2 1/2 pot vullen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten