woensdag 27 februari 2013

Knoflookbrood en knoflookcroûtons

Vorige week ben ik geopereerd aan mijn arm. Het is allemaal goed gegaan gelukkig en het gaat weer de goede kant uit. Helaas moet ik mijn arm nog wel een tijdje ontzien en dat is lastig. Gedwongen nietsdoen dus en ik heb me voorgenomen om hier dan wat tapasrecepten neer te zetten. Met kerst en vrij recent nog heb ik diverse soorten tapas gemaakt en daar zal ik de komende dagen dan telkens wat verder op ingaan.

Ik begin met knoflookbrood. Altijd lekker en erg simpel om te maken.
Helaas heb ik geen foto. Ik heb eerst de schalen brood naar binnen gebracht en toen ik even later met mijn fototoestel naar binnen ging waren de schalen leeg.. Gelukkig waren er nog volop andere lekkere hapjes, ik heb geen honger geleden hoor. Maar de rest van de foto´s heb ik vast in de keuken gemaakt.
Wat heb ik gebruikt?

stokbrood van Schär, ik gebruik ook vaak mini baguettes
ca. 2 dl. olijfolie (de hoeveelheid hangt af van de hoeveelheid brood)
2-3 teentjes knoflook

Verwarm de oven voor op 200°C. Doe de olie in een schaaltje. Pel de knoflook en pers de teentjes uit boven de olie. Snijd het brood in plakken.
Leg bakpapier op een bakplaat en leg de stukken brood erop. Besmeer nu de plakken brood aan de boven- en de onderkant met de knoflookolie. Ik gebruik daar een siliconen kwastje voor.
Schuif de bakplaat in de oven en bak de plakken brood in een 15 tot 20 minuten goudbruin.

Hetzelfde recept gebruik ik voor croûtons. Snijd het brood dan in dobbelstenen, doe die in een kom en giet de knoflookolie erover. Hussel het goed door elkaar en verdeel de stukjes brood dan over de bakplaat.
Kwartiertje in de oven tot de croûtons goudbruin zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten