woensdag 13 februari 2013

Stifado van rundvlees



Vorige week ben ik met mijn dochter naar de Sligro geweest. Dat beschouwen we voornamelijk als een middagvullend uitstapje. Allerlei heerlijke dingen bekijken en veel proeven is gewoon erg leuk. Ik heb diverse soorten heerlijke vis gekocht en thuis ingevroren. Een flinke moot zeewolffilet, flink wat schelvis en een handvol scholfilets, ik kan voorlopig even vooruit. Bij de afdeling groente en fruit zag ik oa. verse zilveruitjes liggen. Ik kreeg meteen zin in stifado en ik heb de uitjes gekocht. Maar als je nergens zilveruitjes kunt krijgen dan kun je ook kleine sjalotjes of  kleine uitjes gebruiken. Het is best even een werkje om de uitjes te pellen trouwens. Trek daar voldoende tijd voor uit. Gisteren ging ik voor riblappen maar ik heb uiteindelijk prachtige sukadelappen gekocht en daarmee de stifado gemaakt. Dit keer heb ik de Römertopf gebruikt maar met een gewone (flinke) braadpan kan het natuurlijk ook.
Voor 4 personen heb ik het volgende gebruikt.

700 gram sukadelappen
500 gram verse zilveruitjes
1 ui
3-4 teentjes knoflook
1 blik tomatenblokjes
1 klein blikje tomatenpuree
1 glas rode wijn
2 eetlepels rodewijnazijn
1 kaneelstokje
3 kruidnagels
1 takje rozemarijn
2 laurierblaadjes
peper

Pel de zilveruitjes, de ui en de teentjes knoflook. Snipper de ui. Snijd het vlees in flinke dobbelstenen en maal er flink wat peper over. Verwarm wat olie in een pan en bak de dobbelstenen vlees rondom bruin. Haal het vlees uit de pan en bak de uisnippers en de knoflook in de vleespan. Doe vervolgens het vlees terug in de pan. Verwarm de wijn even een halve minuut of zo in de magnetron. Draai het vuur hoog en blus het vlees af met de warme wijn. Doe vervolgens de inhoud van het blik tomatenblokjes, de tomatenpuree, de rodewijnazijn, het kaneelstokje, de kruidnagels, de rozemarijn en de laurierblaadjes in de pan. Roer het geheel even door en laat het vervolgens op een zeer laag vuur zo´n 2 ½ tot 3 uur stoven. Bak de zilveruitjes rondom mooi bruin en voeg die als het vlees een uur gestoofd heeft aan het gerecht toe.
Zelf heb ik het vlees na het bakken in de Römertopf gedaan en daar de rest aan toegevoegd. Toen 2 ½ uur in een oven van 200° C laten staan. Na een uur heb ik de gebruinde zilveruien toegevoegd. De Römertopf heb ik voor ik begon met koken een uurtje in koud water gezet. Vlak voor het opdienen moeten het kaneelstokje, de laurierblaadjes, de kruidnagels en het rozemarijntakje nog wel even uit de pan gevist worden.
Zelf vind ik het heerlijk om er sla bij te eten maar daar zijn ze hier thuis niet dol op en daarom heb ik vandaag gekozen voor gekookte snijbonen waar ik een blik reuzebonen doorheen heb geroerd. Wij eten er altijd gekookte rijst bij, dat vind ik het lekkerst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten