maandag 11 maart 2013

Glutenvrije vislasagne



Vandaag hebben we vislasagne gegeten. Daar had ik al tijden zin in maar het kwam er telkens niet van. Het is helemaal niet veel werk dus waarom ik het niet eerder heb gedaan weet ik niet maar vandaag was het dan zover. Het recept had ik al een tijdje in mijn hoofd en het was ook precies zoals ik het bedacht had. Voor herhaling vatbaar dus en vandaar ook nu snel opgeschreven want anders weet ik binnenkort niet meer hoe ik het had gemaakt.
Ik heb de bladeren niet voorgekookt maar dat betekent dat de schotel vrij lang in de oven moet. Zeewolf kan dat wel hebben maar wellicht is het bij andere vissoorten beter om toch de bladen voor te koken zodat je de oventijd kunt bekorten en de vis niet te droog wordt.
Voor T. en mij samen heb ik het volgende gebruikt:

350 gram zeewolf (elke andere vis voldoet natuurlijk)
1 ui
2 teentjes knoflook
1 groene paprika
1 bakje champignons
250 gram peulen
melk
olijfolie
groentebouillon
gv lasagnebladen van Schär (ik gebruikte er 3x3, dat paste mooi in deze schaal.)
1 bol mozzarella
peper
oregano
basilicum

Maak de peulen schoon en snijd ze een keer doormidden. Kook ze net niet gaar in de groentebouillon en schep ze er dan uit. Bewaar de groentebouillon even. Pel de ui en snijd in kwart ringen. Was de paprika en snijd in reepjes. Borstel de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Snijd de mozzarella in blokjes. Verwarm de oven voor op 200°C.
Leg de vis in wat melk vermengd met wat groentebouillon, gebruik zoveel dat de vis net onderstaat. Ik heb net zoveel melk als bouillon gebruikt. Breng dit langzaam tegen de kook aan, draai dan het vuur uit en laat het zo staan. Verwarm in een andere pan wat olijfolie en fruit daarin de ui, paprika en knoflook totdat de ui glazig is. Voeg vervolgens de champignons toe en laat deze even meebakken. doe nu ook de peultjes erbij.
haal de (nog niet gare) vis uit het melkmengsel en snijd de vis in stukken. Houd deze apart. Giet (wat van) het melkmengsel bij de groente en breng het aan de kook. Bind evt. met wat aangemaakte maizena maar het moet niet te dik worden. Voeg peper, oregano en basilicum naar smaak toe.
Schep wat saus in een ovenschaal en leg er dan lasagnebladen op. Vervolgens weer saus, wat stukken vis en daarop weer lasagnebladen. Nog een keer saus, vis, lasagnebladen en eindig dan met een laag saus.
Daar overheen komt de mozzarella. Dek de schaal af met alufolie en zet hem vervolgens een uur in de oven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten