zondag 28 juli 2013

Mayonaise



Een receptje dat ik vaak maak maar dat ik nog niet eerder hier heb neergezet is het recept voor mayonaise. Mayonaise kennen we allemaal, het recept is dus ook niet van mij zelf maar is inmiddels gemeengoed geworden. Ik maak echt niet altijd zelf mayonaise, ik heb gewoon een pot in huis, maar als ik wat meer mayonaise nodig heb dan vind ik het wel de moeite waard om het zelf te maken. Je kunt mayonaise met een garde kloppen maar ik gebruik altijd de staafmixer omdat mijn armen dat gewoon niet volhouden.
Zorg dat de ingrediënten allemaal op kamertemperatuur zijn.

1 eidooier
1 theelepel mosterd
1 eetlepel witte wijnazijn
peper
minstens een halve liter zonnebloemolie

Doe alle ingrediënten, behalve de zonnebloemolie, in de hoge bekeer van de staafmixer en roer het goed door elkaar. Zet nu de staafmixer zachtjes aan en voeg langzaam de olie met kleine straaltjes toe terwijl je met de staafmixer blijft door mixen. Eén eidooier kan ongeveer een halve liter olie opnemen, het hangt een beetje van de grootte van het ei af.
Nou, dat is alles. Je maakt de mayonaise zo dik als je zelf wilt. Hoe langer je klopt hoe dikker de mayonaise wordt.
De zwarte puntjes die je op bovenstaande foto ziet zijn stukjes peper. Toen ik wat peper maalde bleek dat de molen wel erg los stond...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten