dinsdag 23 juli 2013

Foodblogswap: Tjendol





Het is weer eind van de maand en dat betekent ook weer een nieuwe foodblogswap. Deze keer kreeg ik de foodblog van Nick toebedeeld. Nick is nog niet zo lang bezig met zijn foodblog, ik geloof dat hij ergens in maart 2013 begonnen is en er staan nog niet zoveel recepten op zijn site.
Kiezen zou dus niet moeilijk moeten zijn maar dat viel tegen. Omdat ik er zelf niet uitkwam besloot ik om, net als vorige maand toen ik van de site van Levine iets mocht maken, de keus aan manlief over te laten onder het mom van inspraak. En net als vorige maand was hij weer een tijdje zoet met het bestuderen van de recepten. Dit keer koos hij alweer iets wat ik helemaal niet verwacht had. (Had ik hem nu maar niet verteld dat de bedoeling was dat ik iets ga klaarmaken dat buiten mijn comfortzone valt...)
Tjendol moest het worden. Of cendol als je dat liever hebt. Een Indonesisch drankje van kokosmelk, eventueel op (geschaafd) ijs, met groene glibbers erin en gezoet met siroop van goela djawa (oke, gula jawa).
Ik ben niet eens begonnen over de pindarotsjes en de chili hot dogs die ook op de blog van Nick staan. (Vanwege die comfortzone, niet vergeten...) Hij wil tjendol, hij krijgt tjendol. Het leek me erg leuk om te maken, al hou ik zelf niet zo van zoete drankjes. Maar het is hartstikke warm momenteel en dan gaat zo´n koel drankje er vast wel in.
Dus op naar de toko want er moesten wat dingen aangeschaft worden die ik niet in huis had.
Hunkweemeel bijvoorbeeld. Dat is meel van mungbonen. Dat zegt veel mensen nog weinig maar als ik vertel dat taugé gekiemd wordt uit mungbonen dan weten jullie allemaal wat ik bedoel. Pandanpasta en pandanblad moesten er ook komen want ook dat had ik niet in huis. Een tjendolzeef had ik ook niet, ik had bedacht om mijn schuimspaan of zo te gebruiken maar er lag een zeef voor € 3,50 en achteraf was ik heel blij dat ik die heb meegenomen. Ik vermoed dat het met de schuimspaan faliekant mislukt zou zijn.
Voor het recept verwijs ik jullie naar het originele recept van Nick. Dat heb ik precies gevolgd alleen heb ik slechts de helft van de ingrediënten gebruikt, 3 glazen leek me wel genoeg. En ik heb veel minder suikerstroop gemaakt. Voor 3 glazen heb ik in totaal 1 schijf goela djawa gebruikt.
Het maken zelf was zo gebeurd. Je hebt best wel wat kracht nodig om het deeg door de zeef te roeren en je moet een beetje vlot werken zodat het niet teveel in de zeef afkoelt. Het langste duurde het afkoelen van de suikersiroop.
Ook het roeren in de pan gaat op een gegeven moment best zwaar, tenminste voor mij met mijn kippenkracht wel.


Ik had ijsblokjes in het water gedaan. Tegen de tijd dat ik klaar was waren ze allemaal gesmolten.




Van de rest van het meel ga ik iets anders maken, kwee lapis of iets dergelijks. Dat komt dan vanzelf ook hier te staan.

Het resultaat was overigens erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar. Ik had niet de indruk dat manlief het niet zoet genoeg vond. Hij heeft zojuist anderhalf glas naar binnen geslobberd...




2 opmerkingen:

  1. Hallo Marloes, roeren is ook niet mijn sterkste kant. Ik heb de staafmixer gebruikt. Dat ging ook goed. Ik had ook het probleem dat het ijswater gewoon water werd. Ik heb rijstemeel en maizena gebruikt ipv hunkwee meel. (bij gebrek aan een toko hier).
    Ik was ook er blij met de tjendol zeep van mijn moeder. Mijn vergiet zou niet zo goed hebben gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De staafmixer, soms kan een oplossing zo eenvoudig zijn maar je moet er maar opkomen. Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen