zondag 29 september 2013

Foodblogswap: Hummus




Ook deze maand heb ik me weer aangemeld voor de Foodblogswap. Het is altijd erg leuk om eens van een andere weblog iets te koken wat je zelf niet zo gauw zou maken. En het is natuurlijk ook altijd spannend om te zien wat iemand anders van jouw weblog heeft gemaakt en wat die er dan van vindt.
Nu krijg je aan het begin van de maand te horen van welke weblog je iets mag koken en de bedoeling is dan dat je het recept met de daarbij behorende foto in de laatste week van die maand op je weblog plaatst.
De eerste twee weken heb ik nooit haast. Ik spit op mijn gemak het mij toegewezen weblog door, vraag of T. wensen heeft, en dan zo halverwege de maand besluit ik wat ik ga maken. Tijd zat dus.
Alleen deze maand besloot manlief om het keukenplafond te verlagen. Dat had hij al een tijdje beloofd maar het was er telkens niet van gekomen dus ik was blij. Minder blij was ik met het feit dat ik amper meer in mijn keuken terecht kon om te koken. Het werden snelle happen en van het koken voor de Foodblogswap kwam niets terecht.
Vandaag, de laatste dag waarop ik het bericht kan plaatsen is het dan toch zover. Het plafond is klaar, de kastjes zijn gesopt en weer ingericht. Manlief is tevreden en ik ben helemaal gelukkig met mijn keuken.
Het is de moeite en de rommel waard geweest. Ik zal een foto onder dit bericht plaatsen, mogen jullie meekijken. (De foto heb ik staand gemaakt en dus is ie scheef...)
Goed, terug naar de Foodblogswap. Deze maand heb ik de site van Blij zonder suiker toegewezen gekregen en Hazel van Cookie Cottage heeft iets van mijn weblog gebakken.
Blij zonder suiker, de naam zegt het al, bevat recepten zonder suiker. Ook zijn alle recepten lactosevrij en gistvrij. De keuze was voor mij best moeilijk, een heleboel recepten vielen bij voorbaat af omdat ze absoluut niet glutenvrij waren enik nu niet de tijd had om dat aan te passen en er mee te experimenteren. Andere dingen leken me gewoon niet echt lekker, smaken verschillen natuurlijk. Ik ga zeker eens de zelfgemaakte mosterd proberen te maken maar die had Paul Oosten volgens mij vorige maand ook al gekozen en dat is niet echt leuk vind ik dus dat recept viel daarom af. Bleef de hummus over. Niet echt iets wat buiten mijn comfort zone valt want dat maak ik wel vaker maar toevallig vroeg mijn dochter een tijd geleden naar een hummusrecept, het stond nog niet op mijn weblog en vandaar dat ik dat nu heb gekozen.

Ik heb het recept van Blij zonder suiker helemaal gevolgd. Het enige dat ik anders heb gedaan is dat ik iets minder koriander heb gebruikt, de volgende keer laat ik die toch weer helemaal weg. Ik vind dat niet lekker in hummus. Verder heb ik de knoflook even gepoft in de magnetron. Gewoon 30 seconden op vol vermogen, dan worden de teentjes zacht en de smaak iets milder. Nog lekkerder is het om de knoflook zacht te roosteren in een koekenpan en dan de teentjes uit te knijpen maar daar had ik nu geen puf voor.
Je kunt hummus aanpassen aan je eigen smaak. Deze hummus wordt met sesampasta gemaakt. Als je daar nu niet van houdt of je hebt het niet in huis dan kun je de tahin prima vervangen door pindakaas te gebruiken. Tip van Nigella Lawson meen ik, ik heb het ooit ergens gelezen en het is inderdaad heel lekker. Vandaag heb ik wel sesampasta gebruikt. Verder kun je hem pittiger maken door er wat cayennepeper aan toe te voegen of een stukje fijngesneden Spaanse peper. Je kunt de komijn en koriander weglaten, je zou gedroogde tomaatjes of andere specerijen kunnen toevoegen, het is een kwestie van uitproberen en testen wat je het lekkerst vindt.

1 klein blik kikkererwten, uitgelekt
2 teentjes knoflook
sap van 1/2 citroen
2 eetlepels tahin (sesampasta)
1 theelepel djinten (komijnpoeder)
1/2 theelepel ketoembar (korianderpoeder)
peper naar smaak
een paar eetlepels olijfolie

garnering:
olijfolie
paprikapoeder
5 kikkererwten

Pof de gepelde teentjes knoflook in de magnetron. Doe alle ingrediƫnten in de beker van de staafmixer en maal het tot een gladde massa met de door jou gewenste dikte. Proef tussendoor of de smaak goed is en voeg eventueel wat citroensap toe. Mocht je de hummus nog te dik vinden doe er dan gewoon wat water bij of wat extra olijfolie.
Doe de hummus in een schaaltje en garneer met de olijfolie, paprikapoeder en een paar achtergehouden kikkererwten.





1 opmerking:

  1. Ik zie nu pas dat het net lijkt of het plafond grijs is terwijl het gewoon witte planken zijn. :-)

    BeantwoordenVerwijderen