zondag 8 september 2013

Jeugdsentiment V: Knakbroodjes glutenvrij






Dit keer niet zo zeer een jeugdherinnering van mezelf maar meer een herinnering van toen mijn kinderen nog klein waren. In die tijd hadden we het helemaal niet breed, we moesten elk dubbeltje twee keer omdraaien. Dat was niet zo´n drama hoor, we konden wel rondkomen maar voor luxe dingen was er gewoon geen geld. Toch wilden wij natuurlijk ook wel eens wat extra´s doen met en voor de kinderen. En zo kocht ik het hele jaar door (vaak gebruikt) speelgoed zodat ik met Sinterklaas toch een zak vol had en ik naaide en breide veel zelf zodat ze er altijd leuk uitzagen. (Ik was alleen niet zo goed als kapper maar dat is weer een ander verhaal..) En van het uitgespaarde geld kochten we iets leuks of gingen we een dagje weg.
En op zondag aten we met het ontbijt iets extra lekkers. Dat wil zeggen, de kinderen en ik want T. moest toen al glutenvrij eten en in die tijd was er echt bijna niks aan glutenvrije producten op de markt.
Een van de dingen die wij dan aten was wat wij knakbroodjes hebben genoemd. Het is eigenlijk een soort saucijzenbroodje maar dan met een knakworstje erin. Hartstikke simpel om te maken en dat zelf maken vonden de kinderen altijd heel erg leuk. daarnaast was het niet duur en ook nog eens lekker.
Tegenwoordig bak ik ze ook nog wel maar nu ook nog glutenvrij want glutenvrij bladerdeeg is nu gewoon te koop. Ik bak ze altijd al op zaterdag zodat ze zondagochtend alleen nog maar opgewarmd hoeven te worden.
Om ze extra lekker te maken kun je het bladerdeeg dun insmeren met wat mosterd maar dat doe ik niet altijd.

Wat heb je nodig?

plakjes gv bladerdeeg (dit keer had ik van Le Poole, maar ik gebruik ook wel zo´n lap van Schär. Die moet 3 uur ontdooien, hou daar wel rekening mee.)
knakworstjes, evenveel als je plakjes bladerdeeg hebt (maar soms doe ik er ook wel eens 2 in...)
1 geklopt ei.

Verwarm de oven voor op 200 °C. Ontdooi de plakjes bladerdeeg. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
Doe een beetje water (of het vocht van de worstjes) in een bakje.
Pak een plakje bladerdeeg, bestrijk het met het water of het worstvocht en leg er een worstje op. Rol het bladerdeeg om het worstje en knijp de beide uiteinden goed dicht. Strijk met een natgemaakte vinger over de naad en leg het rolletje met de naad naar beneden op de bakplaat. Herhaal dit tot alle worstjes en plakjes bladerdeeg gebruikt zijn.
Bestrijk nu de wolletjes met geklopt ei en bak ze in 20-25 minuten goudbruin in de oven.
Eet ze meteen op of leg ze op een rooster en laat ze afkoelen. Er komt vrij veel vet uit het bladerdeeg dus je kunt ze als je ze meteen op wilt eten het beste even op keukenpapier laten uitlekken.
Je kunt ze ook met cocktailworstjes en halve lapjes bladerdeeg maken dan heb je een heerlijk glutenvrij borrelhapje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten