donderdag 6 maart 2014

Pompoensoep




De afgelopen maanden heb ik natuurlijk toch wel diverse dingen gekookt waar ik ook wel foto´s van gemaakt heb en de recepten heb opgeschreven. De komende tijd zal ik deze recepten tussendoor gaan plaatsen omdat ik nu nog steeds niet elke dag even spannend kook.
Deze keer de pompoensoep die ik een hele tijd geleden gemaakt heb.
Ik maak al jaren pompoensoep maar deze keer heb ik hem net iets anders gemaakt dan anders.
Mijn zus en ik waren bij de Sligro en proefden daar pompoensoep waar winterpeen door verwerkt zat. Verder was het eigenlijk hetzelfde als wat ik normaal deed maar de soep werd net iets voller van smaak en prachtig oranje. Dus toen ik zelf weer pompoensoep ging maken ook maar eens winterpeen toegevoegd, heel erg lekker.

Voor een mooie pan soep heb ik het volgende gebruikt:

1 pompoen van ongeveer een kilo. (ik heb altijd een Hokkaido pompoen omdat ik die met schil en al kan gebruiken)
1 winterpeen
2 paprika´s (ik had nog een rode en een gele liggen)
2 uien
2-3 teentjes knoflook
2 laurierblaadjes
peper naar smaak
sambal oelek naar smaak (ik vind een beetje pit wel lekker maar pompoensoep hoort zeker niet scherp te zijn)
2 gv groentebouillontabletten
olijfolie

De pompoen halveren, het zaad met een lepel verwijderen en de pompoen in niet te grote stukken snijden.
Verwijder de zaadlijsten van de paprika´s en snijd ze vervolgens in stukken. Ook de uien en de winterpeen moeten in stukken gesneden worden.
Doe een scheut olijfolie in een soeppan en fruit alle groenten een beetje. Doe de sambal oelek, de laurierblaadjes, de peper en de bouillontabletten erbij en voeg een liter water toe.
Laat de soep zachtjes koken totdat alles goed gaar is. Vis de laurierblaadjes eruit en pureer de soep.

Het is echt supersimpel om te maken en erg lekker. Ik vries altijd een gedeelte in porties in zodat ik af en toe eens een kopje soep bij de lunch kan nemen. Heerlijk met een broodje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten