donderdag 25 september 2014

Aardappelpreisoep




Vandaag heb ik aardappelpreisoep gemaakt. We hebben onze zoon een paar dagen te logeren, manlief is aan het verbouwen en dan is hulp altijd welkom natuurlijk.
Mijn hele huiskamer staat op zijn kop. Overal liggen gereedschappen, tafels staan niet op hun plaats en zijn trouwens onherkenbaar vanwege opgestapelde stukken hout en nog veel meer gereedschap en van de ene kant naar de andere kant van de kamer kom je alleen als je de slalom goed beheerst.
Ik kan daar zelf niet veel mee helpen maat ik heb het druk met andere dingen. Dingen die manlief gewoonlijk voor mij doet doe ik nu zelf. Dat is niet erg maar wel vermoeiend. En dat betekent dat ik het me met het eten een beetje gemakkelijk maak.
En omdat ik van de generatie ben die opgegroeid is met een grote pan soep op zaterdag heb ik dat vandaag ook maar eens gedaan. Aardappelpreisoep dus.
Heel gemakkelijk om te maken en erg lekker. Vegetarisch, wij strooien er lekker geraspte kaas overheen maar mocht je per se vlees willen eten dan zou je er ook uitgebakken spekjes overheen kunnen doen.

Ik heb het volgende gebruikt:
2 grote preien
5 grote aardappels
1 ui
2 teentjes knoflook of naar smaak
1 gele paprika
groentebouillon (ik denk dat het iets meer dan een liter was, ik had nog een bakje in de vriezer staan)
1 laurierblad
peper naar smaak
een mespuntje cayennepeper

Snijd de prei in halve ringen en was zorgvuldig zodat al het zand weg is. Schil de aardappels en snijd in niet al te grote stukken. Was de paprika, haal de zaadlijsten eruit en snijd vervolgens de paprika in stukjes. Pel en snipper de ui grof.
Fruit de ui en de knoflook in wat olijfolie. Voeg de stukjes aardappel toe en laat even meebakken. Doe dan de prei erbij en laat die ook meebakken totdat het begint te slinken. Giet vervolgens de bouillon erbij, je kunt ook water en bouillonblokken gebruiken, totdat de groente onderstaat. Doe het laurierblad erbij en laat de soep, met het deksel op de pan, zachtjes doorkoken tot de groente gaar is. Schep er dan met een schuimspaan ongeveer 1/3 van de groente uit en zet dat even apart. Doe de stukjes paprika in de pan en laat de soep nog een minuutje doorkoken. Pureer de soep en maak op smaak af met peper en cayennepeper. Doe nu de achtergehouden groente weer in de pan en warm de soep nog even door.
Serveren met geraspte (oude) kaas.

1 opmerking:

  1. Dit recept had dus afgelopen zaterdag geplaatst moeten worden maar ergens is er iets mis gegaan..
    Ik zal wel iets niet goed hebben gedaan met het instellen van het automatisch plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen