maandag 1 december 2014

Glutenvrije applecrumble naar Gordon Ramsay




T. is de huiskamer aan het verbouwen. Hij heeft een wandje geplaatst en heeft met hulp van goede vrienden van ons en onze zoon een nieuwe vloer gelegd in onze huiskamer. Het is heel mooi geworden maar het was ook heel veel werk. Nu kon ik daar niet echt bij helpen maar alle kasten moesten leeg. Dus alle kookboeken moesten ingepakt worden maar ook borden, glazen, schalen en alles wat ik nog meer in de kasten gepropt had.
Het werk is bijna gedaan, de kasten staan weer op hun plaats en vanmiddag heb ik weer een heleboel dozen uitgepakt en alles weer terug op zijn plaats gezet. In ee van de laatste dozen die ik uitpakte zaten cocottes. Van die kleine eenpersoonspannetjes zijn dat. En door die pannetjes moest ik ineens weer denken aan de applecrumble die ik een tijd geleden gemaakt heb. Tot nu toe heb ik applecrumble altijd in een ovenschaal gemaakt maar ik wil het nog steeds een keer in die cocottes klaar maken, vandaar dus.
Applecrumble is heel gemakkelijk om te maken. We eten het hier altijd in combinatie met een bol roomijs en in de familie wordt het "verbrand-je-bek-ijs" genoemd.
Deze glutenvrije uitvoering is een variant op een recept van Gordon Ramsey.

Wat heb ik gebruikt voor 5 personen?

3 goudrenetten
3 eetlepels lichte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
klein beetje citroensap
kaneel

voor de kruimels:
50 gram Schär Mehl
1 eetlepel lichte basterdsuiker
40 gram margarine
kaneel

4-5 eetlepels Nutty Crunch (van Peaks Free From)

Verwarm de oven voor op 200°C.
Schil de goudrenetten. Rasp een halve en snijd de rest in kleine blokjes. Meng de appelrasp en de appelblokjes met de 3 eetlepels basterdsuiker, de vanillesuiker, het citroensap en de kaneel en doe het geheel over in een ingevette ovenschaal. (Of in de ingevette cocottes..)
Doe de ingrediënten voor de kruimels in een kom en verkruimel het met je vingers. Pas op dat het niet te warm wordt, het moeten kruimels worden en geen glad deeg. Eventueel vooraf de margarine in kleine blokjes snijden vergemakkelijkt het kruimelen wat. Als de kruimels klaar zijn schep er dan de Nutty Crunch door en doe het geheel op het appelmengsel.
Zet de schaal in de oven en bak de applecrumble in ongeveer 20-25 minuten gaar en goudbruin.

Serveer met een bol room- of vanilleijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten