vrijdag 12 december 2014

Glutenvrije gemberkoekjes



De laatste tijd heb ik een tikkie teveel gedaan vrees ik. Waarschijnlijk door de verbouwing van onze huiskamer. Niet dat ik daar iets aan mee getimmerd of gezaagd heb maar dingen die T. normaal gesproken voor mij doet heb ik nu zelf gedaan en het lijf protesteert dus nu.
De afgelopen dagen heb ik dus niets gedaan anders dan liggen en ´s avonds wat koken. Gisteren ging het iets beter en dan krijg ik altijd meteen weer zin om van alles te doen. Maar dat mag dus nog niet.
Dus heb ik toen maar koekjes gebakken. Dat kan ik zittend doen, ik vind het leuk werk en je houdt er nog iets lekkers aan over ook.
Nu lust T. eigenlijk alle koekjes wel maar laatst zat hij te mopperen dat glutenvrije koekjes altijd met chocolade zijn. Hij wilde eens wat anders maar dat lag dus niet in de winkel.
Vandaar dat ik gemberkoekjes heb gebakken, die horen ook wel bij deze tijd van het jaar toch? Heel simpel om te maken en erg lekker.

Wat heb ik gebruikt voor 24 koekjes?

115 gram margarine
1 klein ei
60 gram suikerstroop (dat had ik dat niet in huis en ik heb een mengsel gebruikt van honing, maple syrup en gembersiroop, ik heb 3 gelijke delen gebruikt)
1/4 theelepel vanilleëxtract
75 gram lichte basterdsuiker
60 gram witte basterdsuiker
125 gram glutenvrij zelfrijzend bakmeel (ik gebruikte Doves Farm)
50 gram ketanmeel (kleefrijstmeel)
1 theelepel bakpoeder
1 theelepel kaneelpoeder
2 theelepels gemberpoeder(of meer als je van pittig houdt)
1/4 theelepel kruidnagelpoeder
klein beetje nootmuskaat
optioneel: beetje (zwarte) peper

poedersuiker (ik had een mengsel van poedersuiker en kaneelsuiker)

Laat het ei en de boter op kamertemperatuur komen.
Doe de boter in een kom en maak romig met een mixer. Doe er nu het ei bij, het vanilleëxtract en de stroop. Mix het een paar minuten door. Roer in een andere kom of schaal de droge ingrediënten door elkaar en voeg dat geheel aan het botermengsel toe. Mix het een paar minuten flink door.
Zet het een uur in de koelkast om op te stijven.
Verwarm de oven voor op 180 °C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Doe wat poedersuiker in een klein schaaltje.
Haal het deeg uit de koelkast en schep er met een lepel een kleine portie van en neem dat in je hand. Rol er een balletje van zo groot als een walnoot. Leg dat balletje in het schaaltje met poedersuiker en bedek het rondom. Schud de overtollige suiker eraf en leg het balletje op de bakplaat.
Zorg dat de balletjes zo´n 5 cm van elkaar af liggen, de koekjes vloeien uit. Ik heb 2 porties van 12 koekjes gebakken. Als je de bakplaat vol hebt druk dan voorzichtig met je vingers de balletjes wat plat.
Schuif de bakplaat in de oven en bak ze in 16 minuten bruin en gaar. Haal dan de bakplaat eruit en schep de koekjes voorzichtig op een taartrooster. Voorzichtig want de koekjes zijn nu nog zacht. Zodra ze afkoelen worden ze heerlijk bros.





1 opmerking:

  1. Lekker Marloes, en T heeft gelijk, overal zit chocolade in. Fijn dat het weer wat beter met je gaat, wij zijn ook aan het breken, de hele badkamer wordt vernieuwd, nog een week dan is het misschien klaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen