zaterdag 10 december 2016

Glutenvrije cannelloni met ricotta en spinazie (en een beetje ham)





Een tijdje geleden waren T. en ik bij de Glutenvrij Super Eindhoven en daar zag ik iets liggen dat ik nog nooit in een glutenvrije uitvoering was tegengekomen. Glutenvrije cannelloni van het merk Farabella. Natuurlijk meteen meegenomen want T. had nog nooit cannelloni gegeten. Toen hij 33 jaar geleden de diagnose coeliakie kreeg en glutenvrij moest gaan eten waren producten als cannelloni in Nederland nog helemaal niet te koop. Vandaag heb ik het gemaakt met ricotta en spinazie, een volgende keer maak ik het klaar met gehakt. Op andere manieren heb ik zelf ook nog nooit gegeten dus daar moet ik eerst eens op gaan studeren voor ik me daar aan waag,
In een verpakking zit 250 gram en volgens de fabrikant zijn dat 4 porties. Ik heb dus vandaag precies de helft van het pak gebruikt en dat klopte heel aardig. Ik kon 12 cannellonibuizen gebruiken en daarvan heeft T. er 7 gegeten en ik 5 en toen had ik ruimschoots genoeg.
Eigenlijk hoort de vulling geen ham te bevatten maar ik heb er toch een beetje ingedaan, was erg lekker. Maar je kunt het dus zonder problemen weglaten als je geen ham wilt eten. Ik heb de buizen gevuld met behulp van een spuitzak. Als je die nu niet hebt dan kun je de vulling ook in zo´n plastic zakje met een ritsje doen. Knip er dan een puntje vanaf en klaar is je spuitzak.
Ik heb de cannelloni niet voorgekookt maar het geheel iets langer in de oven gedaan dan de fabrikant voorschrijft. Ging uitstekend, het leek mij gewoon gemakkelijker om ongekookte buizen te vullen.

Wat heb ik gebruikt voor T. en mij samen:

12 cannellonibuizen
tomatensaus (ik denk een halve liter, het waren een paar volle soeplepels)
1 bol mozzarella
40 gram parmezaanse kaas

vulling:
250 gram ricotta
300 gram ontdooide diepvriespinazie
1 ei
peper naar smaak
beetje nootmuskaat
60 gram Parmezaanse kaas
50 gram gekookte ham

Rasp de mozzarella grof en de Parmezaanse kaas fijn. Snijd de plakken ham in piepkleine blokjes. Roer alles voor de vulling door elkaar en schep de vulling in een spuitzak. Verwarm de oven voor op 200°C.
Schep wat tomatensaus in een vuurvaste schaal zodat de bodem bedekt is. Vul nu de buizen met behulp van de spuitzak en leg vervolgens de gevulde buizen in de schaal. Schep zodra alle buizen zijn gevuld nog meer tomatensaus over de buizen. Bestrooi met de geraspte mozzarella en wat Parmezaanse kaas. Dek af met alufolie en zet de schaal in de oven.
Bak het gerecht in 30-40 minuten gaar, het laatste kwartier kan de alufolie eraf.
Hieronder nog een paar foto´s van de bereiding.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten