vrijdag 25 juni 2010

Einde aspergetijd

Gisteren hebben we het aspergeseizoen afgesloten met een laatste maaltje asperges. Het was gisteren namelijk Sint Jan en dat is traditiegetrouw de laatste dag waarop asperges gestoken worden. Nu moeten we dus voor verse asperges weer wachten tot april 2011. Maar goed, gisteren weer naar Nuenen gegaan en bij ons vertrouwde adres een ruime kilo AA asperges gekocht.
De eerste keer dat we in het seizoen asperges eten wil ik ze altijd met ham en ei, boterjus en peterselieaardappeltjes. Maar de rest van de tijd maak ik ze op verschillende manieren klaar. Vis erbij, of in de pastasaus, lekker gewokt of aspergesoep. Gegratineerd of in een hartige taart. je kunt met asperges echt alle kanten uit. Normaal gesproken sluit ik het seizoen dan ook weer af met de klassieke ham-ei combinatie maar eergisteren had ik een rijstsalade met ham gemaakt en om nu twee dagen na elkaar ham te eten daar had ik geen zin in. Daarom heb ik gisteren een heerlijke biefstuk erbij gebakken en een paar rösti-driehoeken (die van Lidl want die zijn glutenvrij) in de oven klaargemaakt. Het was superlekker.
Voor asperges reken ik normaal gesproken een pond per mond, gisteren had ik iets meer nl. 1300 gram voor ons samen.
Asperges koken doet volgens mij iedereen anders. Ik zal hieronder mijn manier beschrijven.
De asperges goed schillen, dat is echt belangrijk want het is echt heel akelig eten als dat niet goed gebeurd is. Ik schil altijd overlappend en ik doe dat met een dunschiller. Ik vind die in een harpvorm het fijnste maar dat is voor iedereen anders. Omdat ik superverse asperges heb hoef ik er eigenlijk onderaan niets af te snijden maar anders moet er een stuk van 2 tot 3 cm afgesneden worden. Als je de asperges trouwens voor het schillen even een kwartiertje in koud water legt gaat het schillen gemakkelijker. Leg de asperges voorzichtig in een grote pan en giet er warm water op totdat ze net onderstaan. Doe er een klontje boter bij en een theelepeltje suiker. Zet ze op hoog vuur en laat aan de kook komen. Kook de asperges 5 minuten en draai de pit dan uit. Afhankelijk van de dikte van de asperges moeten ze dan nog ongeveer 10 tot 15 minuten in het hete water staan en dan zijn ze gaar. Schep ze met een schuimspaan voorzichtig uit het vocht en leg ze op een voorverwarmde schaal. Maal er een klein beetje nootmuskaat over als je daarvan houdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten