zondag 27 juni 2010

Marinades voor de bbq

Het is werkelijk fantastisch weer en daarom steken we vandaag de barbecue weer aan. Dat vind ik echt heerlijk. Vroeger thuis deden we dat ook heel veel.
Mijn ouders hadden een oude olieton waarvan de onderste 'ring' heel was gelaten en de tweede half was weggeknipt zodat het een soort windscherm vormde. daarin zaten ook wat gaten geboord waar het zelfgemaakte rooster van kippengaas ingestoken kon worden. Dat was in de jaren zestig toen de barbecue hier net voorzichtig zijn intrede deed en er in de winkels nauwelijks iets op dat gebied te koop was. Maar onze olieton voldeed uitstekend. De kolen werden in de onderste ring gedaan en aangestoken nadat er spiritus overheen was gesprenkeld. Een oude krant of een stuk karton deed dienst om flink mee te wapperen en dat vonden wij als kinderen een erebaantje.
Als je me vraagt wat we er op roosterden dan kan ik me alleen maar kippenpoten herinneren. Heerlijke grote kippenpoten waar hele tenen knoflook in waren gestoken. Dat doe ik af en toe trouwens nog steeds voor mijzelf en mijn zoon. T. en mijn dochter vinden dat maar niks dus die krijgen kip zonder knoflook erin. Nu ik dit zit te typen schiet me ineens te binnen dat mijn moeder ook altijd saté klaarmaakte op de barbecue. Dat deed ze overigens ook in de winter. Dan zette ze een kleine Hibachi op de vuilnisbak vlak bij de achterdeur en dan werden zo de satéetjes geroosterd. Daar maakte ze dan pindasaus bij en gebakken banaan, heerlijk! 
Gisteravond heb ik alles in de marinade gezet en de aardappelsalade gemaakt. Vandaag hoef ik dan alleen nog de groente te snijden die ik wil gaan roosteren. Vandaag heb ik uien en paprika's en ik wil een experimentje gaan doen met een tomaat gevuld met kaas en bosuitjes.
Marinades verzin ik meestal ter plekke, ik heb niet een vast recept maar ik zal proberen op te schrijven wat ik gisteravond heb gedaan:

Marinade voor kip:
pikant paprikapoeder
grof geknipte peterselie
zonnebloemolie
1 uitgeperste citroen
versgemalen peper



Marinade voor speklapjes:
2 eetlepels mosterd
2 eetlepels sweet chilisaus
klein scheutje (witte rijst)azijn
zonnebloemolie



Marinade voor saucijzen:
1 glas appelsap
klein beetje citroensap
1 gesnipperde ui
olijfolie
tijm, peterselie, rozemarijn (alles fijngehakt)
2 teentjes knoflook
flink wat gekneusde roze peper (dat doe ik altijd in de knoflookknijper, het komt niet door de gaatjes maar je plet het wel)
De saucijzen prik ik op een paar plaatsen in met een naald. Dat voorkomt dat de worsten openbarsten tijdens het roosteren.



Marinade voor spareribs:
1 dl. witte wijn
1 dl. runderbouillon
1 dl. sinaasappelsap
3 teentjes knoflook
2 theelepels oregano
4 eetlepels honing
1-2 eetlepels mosterd
1 eetlepel olie



Op het Coeliakieforum heb ik nog een paar recepten voor marinades staan. Die heb ik vandaag niet gemaakt maar ik zal ze hieronder toch neerzetten:

Marinade voor saté van rundvlees:
2 sjalotten (fijngehakt)
2 teentjes knoflook
2 theelepels goela djawa
2 eetlepels ketjap
citroensap
1 eetlepel olie

Marinade voor saté van varkensvlees:
2 sjalotten (fijngehakt)
2 teentjes knoflook
1 theelepel ketoembar
1 mespunt laos
1 theelepel djahe
1 theelepel asem
1 theelepel goela djawa
2 eetlepels ketjap
2 eetlepels olie

Marinade voor saté van kip:
1 teentje knoflook
2 theelepels ketoembar
1 theelepel djinten
3 eetlepels ketjap
1 rode peper
1/2 theelepel nootmuskaat
peper
citroensap
Marinade voor vis:
2 eetlepels citroensap
1 dl. droge witte wijn
1 gesnipperde ui
3 takjes bladselderij (fijngehakt)
1 eetlepel tomatenpuree
1 laurierblad (verkruimeld)
1 1/2 dl. olie
eventueel 1 gesnipperd spaans pepertje

Marinade voor varkensvlees:
1 dl. sinaasappelsap
2 eetlepels ketjap
1 eetlepel kruidenazijn
1 eetlepel bruine basterdsuiker
1 theelepel fijne mosterd
1 teentje knoflook
peper

Voor alle marinades geldt dat je alles goed door elkaar roert en er dan het vlees of de vis goed mee insmeert en dat laat intrekken. Ik doe dat meestal de dag vantevoren, dat vind ik het lekkerst. Dat hoeft niet per se maar ik zou het wel minsten een uur of drie laten intrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten