donderdag 15 juli 2010

Boeuf Stroganoff





Pfff, wat was het heet de afgelopen tijd. Vandaag is het eindelijk, na het noodweer van gisteren, weer wat koeler zodat ik weer zin heb om iets te doen. Wat ging het tekeer trouwens gisteravond. Wij waren het grootste gedeelte van de dag op pad geweest met onze dochter om een lamp voor haar te kopen. Die kreeg ze nog steeds voor haar verjaardag. Het was wel ontzettend heet maar we zijn gelukkig goed geslaagd.
Ik was net aan het koken toen het onweer losbarstte. Er viel in korte tijd een gigahoeveelheid water naar beneden en het waaide echt vreselijk hard. Onze buren hebben een jacuzzi in de tuin en het deksel daarvan kwam ineens door de lucht aanzeilen en landde in onze tuin. Nu was dat niet zo erg maar de buurman had natuurlijk geen idee waar het ding gebleven was en waagde zich dus buiten om dat deksel te zoeken. Hij waaide bijna zelf weg, hij zag me gelukkig niet lachen, gemeen van me hè.
We hebben trouwens gisteren een prima lunch gehad bij Lunchroom Ekkersplaza. Daar kun je uitstekend glutenvrij eten, er is een aparte glutenvrije kaart, en je kunt er zo binnenlopen. De zoon van de eigenaar heeft ook coeliakie en ze weten er precies hoe zorgvuldig ermee omgegaan moet worden. We hebben er nu al een paar keer uitstekend gegeten. Geen hoogstaande keuken maar het is wel allemaal lekker en goed verzorgd. Prijs/kwaliteit is prima in verhouding, een aanrader.
Omdat ik al voorzag dat ik hartstikke moe zou zijn gisteren na het winkelen hebben we kant en klare aardappelsalade van Lidl gegeten met daarbij zelfgemaakte lekkerbekjes en doperwten/wortels. Geen culinair hoogtepunt maar voor een keer goed te eten. En ik kan nu mooi even beschrijven wat ik eerder deze week heb klaargemaakt. Laat ik beginnen met de Boeuf Stroganoff van zaterdag. Een recept van mijn moeder, zij deed er alleen altijd nog een borrelglas wodka in maar dat laat ik weg. Ik drink nooit alcohol en voeg af en toe wel wat wijn toe aan het eten (er blijft altijd wel een staartje wijn over als ik bezoek heb gehad) maar sterke drank echt niet. Maar goed, als je dat lekker vindt dan kun je het er natuurlijk gewoon doorheen doen nietwaar? Voor 4 personen heb ik het volgende gebruikt:

4 mooie biefstukken
1/4 liter slagroom
3 eetlepels gembersap
1/2 pond champignons
knoflook
2 eetlepels paprikapoeder
1 ui
tomatenpuree en -ketchup
eventueel 1 borrelglas wodka

Laat de biefstukken buiten de koelkast op kamertemperatuur komen. Bestrooi ze met versgemalen peper. Borstel de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Pel en snipper de ui. De ui, champignons en knoflook fruiten. Gembersap en paprikapoeder erbij doen. In een juspan de slagroom aan de kook brengen (niet laten koken !!)  Het groentenmengsel onder voortdurend roeren aan de slagroom toevoegen.Nu de tomatenpuree, de -ketchup en eventueel de wodka toevoegen. Ongeveer een kwartier laten sudderen terwijl je steeds blijft roeren. Op smaak afmaken met peper.
Bak de biefstukken op hoog vuur in ruim boter aan beiden zijden mooi bruin en laat ze zo gaar worden als je zelf wilt. Laat na het bakken even rusten, leg ze daarna op een bord of schaal en schep er de saus over. Wij eten er altijd Parijse aardappeltjes bij en verse doperwten of boontjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten