donderdag 16 juli 2009

Aardappelsalade





Mijn buurvrouw zei me twee weken geleden dat ze wist dat ik nog niet in orde was omdat we nog helemaal niet gebarbecued hadden. Dat is inderdaad ongebruikelijk voor ons, zeker met zo'n prachtig weer de afgelopen weken. (Die ene week regen tel ik dan maar niet mee.) Maar morgen is het eindelijk zover, T. en ik steken de barbecue aan. Ik heb al kip in huis en morgen haal ik glutenvrije worstjes van Zandvliet. Verder wil ik maiskolven en wat paprika's roosteren. En vanavond heb ik al aardappelsalade gemaakt. Die maak ik het liefst de dag van tevoren zodat de verschillende smaken goed kunnen intrekken. Vandaag heb ik hem als volgt gemaakt:

750-1000 gram aardappels (in blokjes of kleine krieltjes)
1 bosje lente-uitjes (in dunne ringetjes)

dressing:
een paar eetlepels (dikke) yoghurt
een paar eetlepels mayonaise
een paar eetlepels bouillon
1 (kleine) eetlepel Dijon mosterd (maar ook grove mosterd smaakt prima, dan gebruik ik wel iets meer)
peper naar smaak
wat citroensap
evt. wat appelsap


Kook de aardappels (niet te) gaar en giet ze af. Laat ze even uitdampen en doe ze dan met de lente-uitjes in een schaal. Roer alles voor de dressing door elkaar, proef even en maak op smaak af met (zout en) peper. Ik vind het ook erg lekker om er een of twee eetlepels appelsap door te doen. Let wel op dat het geheel niet te dun wordt. Als je geen dikke yoghurt hebt dan zeker niet teveel bouillon en/of appelsap toevoegen. Giet de dressing over de nog warme aardappels, roer het goed (maar wel voorzichtig) om en laat het geheel een paar uur afkoelen.

1 opmerking:

  1. Goedendag

    Uw blog heeft, dankzij de kwaliteit van de recepten, onze aandacht weten te trekken.

    We zouden het op prijs stellen mocht u hem op Ptitchef.com inschrijven zodat we hem in ons bestand kunnen opnemen.

    Petitchef is een gids die naar de beste culinaire websites verwijst. Meerdere honderden blogs hebben zich reeds geregistreerd en kunnen hun website dankzij Ptitchef aanprijzen.

    Indien u zich op Ptitchef wenst in te schrijven, kan u naar http://nl.petitchef.com/?obj=front&action=site_ajout_form surfen of naar http://nl.petitchef.com om vervolgens op “Uw eigen blog toevoegen” te klikken in de balk bovenaan.

    Met vriendelijke groeten

    Vincent

    http://nl.petitchef.com

    BeantwoordenVerwijderen