woensdag 15 juli 2009

Gevulde paprika's met gehakt en ei





Vandaag heb ik weer eens gevulde paprika's gemaakt. Ik had er nog een stel liggen en voor mijn gevoel was het al even geleden dat we ze voor het laatst gegeten hadden. Ik ben er dol op dus wat mij betreft kunnen we ze vaak eten. Maar goed, ik had dus wel zin in paprika's maar geen zin in boodschappen doen. Ik had nog wel wat rundergehakt in huis maar eigenlijk was dat niet genoeg. Zeker niet omdat mijn zoon vandaag mee zou eten. Om toch genoeg vulling te krijgen heb ik toen een paar gekookte eieren door het gehakt heengeprakt en dat smaakte helemaal niet verkeerd.
Vandaag heb ik ze met de volgende ingredienten gemaakt:

4 paprika's (ik had twee rode, een gele en een groene maar alles kan en alles mag)
1 groentenbouillonblok
een paar bosuitjes, in ringetjes gesneden
1 fijngesnipperde ui
3 teentjes knoflook of naar smaak
250 gram rundergehakt
2 gekookte eieren
kaneel
komijn
nootmuskaat
kardemom
piment
kruidnagelpoeder
peper
1 klein blikje tomatenpuree
een paar eetlepels bouillon
1 eetlepel gembersiroop
wat verse peterselie voor de garnering

Was de paprika's, snijd ze overlangs doormidden en verwijder de zaadlijsten. Kook ze een minuut of drie in water waaraan je een groentenbouillonblok hebt toegevoegd. Vis ze er dan met een schuimspaan uit en laat ze uitlekken. Bewaar de bouillon want daar heb je straks een paar eetlepels voor nodig voor het sausje en ik kook er dan altijd de rijst nog in. Fruit de ui en de knoflook en doe er het gehakt bij. Laat het zachtjes bakken terwijl je steeds met een vork prakt totdat het gehakt korrelig is. Nu kunnen de bosuitjes erbij. Voeg dan de kaneel, komijn, nootmuskaat, kardemom, piment, kruidnagelpoeder en de peper toe. De hoeveelheden doe ik altijd een beetje op het gevoel, het is een kwestie van proeven tijdens het koken. Prak in een kommetje de gekookte eieren en voeg die op het laatst toe. Vet een ovenschaal licht in, leg daar de paprikahelften in en vul ze met het gehaktmengsel. Roer in een schaaltje de ingredienten voor de saus door elkaar. Giet dit sausje in de schaal, dek het geheel af met alufolie en zet de schaal in de oven. Ik had de oven niet voorverwarmd en heb de schaal er drie kwartier op 200 graden in laten staan. Ondertussen heb ik de rijst gekookt in de bouillon die over was. Haal de schaal uit de oven, verwijder het folie en strooi er rijkelijk peterselie over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten