vrijdag 12 maart 2010

Antilliaans gehakt





Het blijft op de een of andere manier druk. Gisteren zijn T. en ik samen eerst naar onze zoon geweest want daar moesten verschillende klusjes gedaan worden. Nieuwe router installeren, zijn kledingkast repareren, lamp vervangen en zijn nieuwe gordijnen op maat afspelden. Toen door naar onze dochter waar ook allerlei klusjes op T. lagen te wachten. Kon hij fijn even stoer doen met zijn superboormachine. Ik hoefde alleen maar wat hand- en spandiensten te verlenen zoals schroevedraaiers vasthouden en op tijd weer aangeven. Een verantwoordelijke klus, nietwaar? Toen we thuiskwamen heb ik snel een pastasaus in elkaar geflanst van garnalen, een zakje kant en klaar gesneden Italiaanse roerbakgroenten en wat roomkaas. Het was overigens prima te eten. Vandaag heb ik de gordijnen van zoonlief dan bij ons thuis korter gemaakt zodat ze morgen opgehangen kunnen worden. Ik had dus weer niet veel tijd om te koken en daarom heb ik eens een oud recept uit mijn kookschrift gemaakt. Mijn moeder heeft het recept ooit van haar zus gekregen en we aten het regelmatig. We noemden, en noemen het nog steeds trouwens, Antilliaans gehakt al vraag ik me af of het wel iets met de Antillen te maken heeft. Maar volgens onze goede vriend M., geboren op CuraƧao, zou het zo in de Antillen op tafel kunnen.
Onderstaande hoeveelheden zijn voor 4 personen:

1 pond rundergehakt
3 grote uien
1 grote groene paprika
4 tomaten
1 klein blikje tomatenpuree
naar smaak: nootmuskaat, kruidnagelpoeder, peper, knoflook, ketjap 

De ui en de paprika in stukken en de tomaten in partjes snijden. Ik verwijder altijd steelaanzet en pitjes. Mijn moeder sneed het allemaal erg klein maar ik vind het lekkerder om de stukken iets groter te laten. De ui, knoflook en de paprika en de knoflook fruiten totdat ze glazig zijn. Het gehakt toevoegen en met een vork rul bakken. Nu de tomaten erbij en even laten meebakken. Dan de rest van de kruiden, ketjap en tomatenpuree erbij. Eventueel nog een klein scheutje water toevoegen en laten pruttelen totdat het goed gaar is.
Wij eten het altijd met witte rijst en een salade of doperwten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten