vrijdag 26 maart 2010

Jeugdsentiment III: Oosterse omelet en Gebakken uien op brood

Ik heb er een hekel aan om goed voedsel weg te gooien en daarom hebben we gisteren restjes gegeten. Daar valt natuurlijk niet zo heel veel over te schrijven maar dan kan ik nu mooi een lunchgerecht beschrijven dat mijn moeder vroeger voor ons maakte. Ik was er dol op. Sowieso vind ik het heerlijk om iets warms tussen de middag te eten en mijn moeder vond dat denk ik ook want ze maakte regelmatig zoiets voor ons klaar. Een van die dingen was wat wij Oosterse omelet noemden. Het had weinig met het Oosten te maken, alleen de ketjap en het puntje sambal erin waren uitheems. Maar jullie moeten niet vergeten dat mijn moeder dit in de zestiger jaren maakte en toen was dit al best gewaagd. En we vonden het lekker, nog steeds trouwens. Ik maak het nog wel eens voor mezelf klaar tissen de middag en dan gebruik ik het volgende:

150 gram gesneden soepgroente
1 gesnipperd sjalotje
mespuntje sambal
klein scheutje gv ketjap
2 eieren
peper

Klop de eieren los met wat peper. Bak het sjalotje en de soepgroenten op laag vuur totdat de groenten gaar zijn. Doe de sambal en de ketjap erbij en roer even door. Giet de eieren erover en bak er een mooie omelet van. Leg een paar sneetjes brood op een bord en leg de omelet erop.

T. houdt er niet van. Hij vindt de soepgroenten niet lekker en dan met name de selderij. Waar hij ook niet van houdt en ik wel is nog zo'n lunchgerecht van mijn moeder. Gebakken uien op brood. Heerlijk! Voor mij alleen fruit ik een flinke ui aan snippers gesneden in wat olie, een vleugje kerriepoeder en paprikapoeder erover met een dropje ketjap en een mespuntje sambal (daar heb je weer de 'Oosterse touch' van mijn moeder). Boterhammen op een bord, de uien erop scheppen en eten maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten