dinsdag 18 juni 2013

Gevulde aardappels




Ik was laatst in mijn allereerste kookschrift op zoek naar het recept voor Quiche Lorraine zoals mijn moeder die maakte toen ik een oud knipseltje tegen kwam met een recept voor gevulde aardappels.
Uit welk blad het kwam? Geen idee.. ik heb het er destijds niet bijgeschreven.
Maar het zag er wel lekker uit en daarom besloot ik om het van de week te maken. Het recept schreef per persoon 1 (middel)grote aardappel voor maar T. wist zeker dat hij er wel 2 lustte. Nu had ik vrij grote aardappels en het bleek toch ook best machtig zijn dus uiteindelijk hebben we er twee dagen van gegeten.
Het was overigens wel erg lekker, ik had het net iets anders gemaakt dan het recept voorschreef.
Voor 4 personen heb je het volgende nodig:

6 middelgrote aardappels
2 eetlepels (demi) crème fraîche
een paar eetlepels Parmezaanse kaas of een andere pittige kaas
peper
2 lente-uitjes
1 takje tijm

Verwarm de oven voor op 200 °C. Boen de aardappels goed schoon en kook ze in hun geheel goed gaar.
Laat ze wat afkoelen en pel de aardappels. (Dat stond niet in het originele recept maar T. houdt niet van aardappels in de schil.) Hak de lente-uitjes zeer fijn. Rasp de kaas. Ris de blaadjes van de tijm en hak ze even door.
Snijd 4 aardappels in de lengte doormidden en hol de helften uit. Ik heb daar een meloensteker voor gebruikt maar het kan natuurlijk ook met een lepel. Maak puree van de 2 overgebleven aardappels met het kruim uit de uitgeholde aardappels, de crème fraîche, de kaas, lente-uitjes, de peper en de tijm. Proef de puree en maak op smaak af. Vul de aardappelhelften met de puree. Bak ze 15-20 minuten in de oven tot de aardappels beginnen te kleuren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten