maandag 24 juni 2013

Komkommertomatensalade



Vandaag eten we een keer ouderwets aardappels, vlees en groente. Slavinken worden het en bloemkool. En bij bloemkool hoort een komkommersalade vind ik. dat aten wij vroeger thuis al en dat eet ik nog steeds. T. vindt het onzin maar dat komt gewoon omdat hij niet van komkommer houdt, hij is helemaal geen sla en rauwkost eter.
Nu heb ik al eens eerder geschreven over komkommer met een zelfgemaakte vinaigrette maar bij bloemkool mag de komkommer best wel wat pittiger zijn vind ik.
Een ander soort dressing dus dit keer. In plaats van azijn heb ik citroensap gebruikt. Ik hou van zuur en heb dus een hele citroen gebruikt maar ik zou willen adviseren om met het sap van een halve citroen te beginnen. Je kunt er altijd nog wat bij doen als het niet zuur genoeg naar je zin is.
Goed voor mij alleen heb ik het volgende gebruikt:

1/3 komkommer
3 kleine trostomaatjes
1 sjalot
peterselie
bieslook
1 citroen (begin met een 1/2 dus)
2 eetlepels ketjap
sambal naar smaak (1 gebruikte een flinke theelepel sambal badjak)

Schil het stuk komkommer en snijd in dunne plakjes. Snijd de tomaatje in vieren. Pel de sjalot en snipper deze fijn. Pers de citroen uit. Hak de peterselie en de bieslook fijn.
Doe het citroensap in een schaal en voeg de ketjap, sambal, peterselie en bieslook toe. Roer het goed door elkaar. Voeg de plakjes komkommer, de tomatenstukken en de fijngesnipperde sjalot toe en hussel het nog even door elkaar. Laat het een tijdje staan zodat de smaken goed kunnen intrekken.
Dat laatste is wel heel gevaarlijk. Meestal heb ik de helft van de schaal al leeg gesnoept voordat we gaan eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten