zaterdag 29 juni 2013

Glutenvrije kokoskoekjes


Van de week kreeg ik ´s avonds onverwacht bezoek. Alhoewel, onverwacht kan ik eigenlijk niet echt zeggen, de afspraak was al maanden geleden gemaakt maar ik was het vergeten. Pas achter in de middag dacht ik eraan. P. drinkt altijd maar één kopje koffie en ze neemt er bijna nooit wat bij maar om daar nu bij voorbaat al vanuit te gaan vind ik ook niet echt gastvrij.
Daarom maar fluks kokoskoekjes gebakken. Jaren geleden heb ik een recept van Livaad geplukt voor klapperkoeken en dat is de basis geweest voor hoe ik de koekjes nu maak. Geen meel erdoor en geen ouwel eronder, ze moeten uiteindelijk wel glutenvrij zijn natuurlijk. Omdat ik kleine koekjes maak gebruik ik niet zoveel kokos en suiker. Soms maak ik grotere koeken en dan heb je vanzelf meer nodig.
Het is heel makkelijk recept, ze zijn erg lekker en zo klaar.

Voor 15 koekjes heb ik het volgende gebruikt:

125 gram gemalen kokos
125 gram kristalsuiker
1 citroen
2 eieren maat M

Verwarm de oven voor op 200°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Boen een citroen en rasp wat van de gele schil zonder het wit mee te raspen want dat is bitter en niet lekker in de koekjes. Een theelepel rasp is genoeg. Als je geen verse citroen in huis hebt kun je ook een theelepeltje citroensap gebruiken of het zelfs helemaal weglaten.
Roer de kokos en de suiker door elkaar en breek de eieren erboven. Roer dat helemaal erdoor.
Neem wat van het mengsel in je hand, knijp het even aan en vorm er dan een koekje van. Ik maak ze ongeveer een centimeter dik. Leg het koekje op de bakplaat. Ga zo door tot het op is.
Schuif de bakplaat in het midden van de oven en bak de koekjes in ongeveer 20 minuten mooi goudbruin.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten